آفتاب
وزیر بهداشت:

400 راهنمای بالینی در قفسه بیمه‌ها معطل مانده است/بیمه‌ها تقویت شوند

400 راهنمای بالینی در قفسه بیمه‌ها معطل مانده است/بیمه‌ها تقویت شوند

وزیر بهداشت با تاکید بر نقش بیمه‌ها در کنترل هزینه‌های نظام سلامت، گفت: تا بیمه‌ها توانمند نشوند، تمام کاری که ما پیگیری می‌کنیم، روی زمین می‌ماند.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدحسن هاشمی در جلسه تدوین دستورالعمل و راهنمای طب بالینی که با حضور نمایندگان مختلف حوزه سلامت از جمله سازمان نظام پزشکی، بیمه، انجمن‌های علمی، دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه ما حدود 400 راهنمای بالینی داریم که اکنون در قفسه‌های بیمه و مراکز ما معطل مانده، گفت: وزارت بهداشت از گذشته تعداد زیادی راهنمای بالینی نوشته است. 20 مورد راهنمای بالینی نیز برای پزشک خانواده داریم و اینکه چرا تا به حال این راهنماها اجرا نشده، مشخص است.

وی افزود: صرفنظر از نگاه‌های سطحی در جامعه که بعضی از آنها آلوده به اغراض شخصی است، اجرای این راهنماها توسط کسی است که پول دست اوست. بیمه‌ها باید درست شوند. تا آنها توانمند نشوند، تمام کاری که ما پیگیری می‌کنیم، روی زمین می‌ماند. بعد از بیمه‌ها نیز نقش نظام‌پزشکی که وظیفه صیانت از حقوق پزشکان را دارد، مهم است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخورد با تخلفات باید همراه با حمایت باشد، ادامه داد: بیمه‌ها می‌توانند در جلوگیری از آسیب به مردم و ارائه‌دهندگان خدمت کمک کنند. وقتی بیمه راهنمای بالینی را برای استفاده‌کننده و ارائه‌کننده خدمت ندارد، هرچقدر هم که منابع را در اختیار او قرار بدهند، باز هم کم می‌آورد. در حال حاضر هیچ رقمی به آن قراردادی که بین ما و بیمه‌ها بوده، اضافه نشده است. طرح تحول در یک تاریخی بین ما و بیمه‌ها تایید شد. سازمان مدیریت برای بیمه‌ها شرط گذاشت که آیا این بار مالی را قبول می‌کنید که آنها هم پذیرفتند.

هاشمی ادامه داد: ما نسبت به سال 92 علی‌رغم همه مشکلاتی که داشتیم اعم از افزایش تقاضا و بیمه شدن 10 میلیون و 500 هزار نفر و همچنین تورم، با 70 درصد رقمی که طراحی کردیم، تضمین می‌کنیم که طرح تحول تا آخر دولت ادامه می‌دهیم.

وی با تاکید بر نقش بیمه ادامه داد: اگر چیزی راجع به بیمه می‌گوییم از دلسوزی، دانش و تجربه است. امیدواریم کسانی که تصمیم‌گیر هستند، این مشکلات را حل کنند. ما از روز اول طرح تحول نظام سلامت، فکر می‌کردیم با فاصله سه ماه در دانشگاه‌ها کمیته‌ای ایجاد می‌کنیم که بررسی کنترل هزینه‌ها را با آن عملیاتی می‌کنیم. اما بیمه‌ها هنوز نتوانستند خودشان را آماده کنند و راهنمای بالینی را به مرحله عمل آورند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هرچه صرفه‌جویی شود، خدمات بیشتری به مردم و نظام سلامت ارائه می‌شود، افزود: ما دیواری بین خودمان و بیمه‌ها نمی‌بینیم. این باور را نیز داریم که اگر جامعه پزشکی همراهی کند، می‌توانیم هزینه‌ها را کنترل کنیم. در این راستا نیز قرار است ستادی برای کنترل هزینه‌ها تشکیل شود. تعداد داروهایی که در نسخه‌ها نوشته می‌شد بیش از 4.5 قلم بود که الان به 3.1 قلم رسیده است. هدف ما رسیدن به تجویز 2.5 قلم دارو است.

هاشمی همچنین با اشاره به عدم تناسب مجازات با جرم در دستگاه قضایی در حوزه غذا و دارو نیز گفت: مشکلی که در حوزه غذا و دارو با دستگاه قضایی وجود دارد، این است که مجازات متناسب با جرم نیست و اثر بازدارندگی ندارد. همین وضعیت در محاکم داخل صنف هم وجود دارد. این بدین معنی نیست که ما می‌خواهیم از زور استفاده کنیم اما بالاخره از کسانی که تن به اجرای قانون می‌دهند، حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N1076664

وبگردی