آفتاب

برنامه هسته‌ای مصر فوق سری اعلام شد

برنامه هسته‌ای مصر فوق سری اعلام شد

دادستان کل مصر طی حکمی برنامه هسته‌ای این کشور را فوق سری اعلام کرد که براساس آن انتشار مطالبی در مورد پروژه هسته‌ای الضبعة مصر که با روسیه توافق شده در شمال غرب مصر احداث شود، ممنوع شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، نبیل صادق، دادستان کل مصر دستور داد انتشار اطلاعات در مورد طرح احداث نیروگاه هسته‌ای در الضبغة ممنوع شود مگر در مواردی که به طرف‌های امنیتی ذی ربط و دفتر وزیر برق مراجعه شده باشد. وی انگیزه‌ها و دلایل این امر را اعلام نکرد.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر روز گذشته و پیش از صدور این حکم با وزیران برق و انرژی تجدید پذیر، دارایی و حمل و نقل دیدار و در خصوص پاره‌ای از مسائل و در راس آنها طرح نیروگاه‌ هسته‌ای الضبغه بحث و گفت‌وگو کرد.

روسیه و مصر در 19 نوامبر توافقنامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن روسیه نیروگاهی را در منطقه الصبغة در شمال غرب مصر می‌سازد و به مصر وامی را با بازپرداخت 35 ساله برای تامین هزینه‌های احداث این نیروگاه می‌دهد.

وزیر برق مصر اخیرا گفته بود که دو واحد تولید برق این نیروگاه در سال 2024 و واحد سوم آن در سال 2025 و چهارمین واحد آن در سال 2026 بهره برداری خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1076639

وبگردی