آفتاب
گزارش بین الملل؛

شهید سمیر قنطار؛ زندانی که عاشق مطالعه بود

شهید سمیر قنطار؛ زندانی که عاشق مطالعه بود

سمیر قنطار آن عاشق مبارزه با اشغالگران خاک مقدس فلسطین، در حمله صهیونیستها به شهادت رسید و به جمع همرزمان خود پیوست.

بین الملل: هرچند شهید قنطار در یک عملیات متهورانه به داخل سرزمینهای اشغالی نفوذ کرد و پس از درگیری با دشمن و کشته و زخمی کردن تعدادی از سربازان و افسران بلند پایه صهیونیست، اسیر شد، اما هیچگاه در تمام سالهای زندان، روحیه اش را نباخت و از کارش پشیمان نشد.

زندان برای او فرصتی برای مطالعه و اندیشه بود. در ماه های باقی مانده تا آزادی اش، بدون هیچ ترس و واهمه ای زندانبانها را به چالش می کشید و با اراده محکم و قوی آنان را تحقیر می کرد.

این احساس حقارت صهیونیستها، و ناکامی در به قول خودشان، به اعتدال رساندن وی، یکی از دلایل ترور وی بود. سمیر هرچند به عنوان یک جوان مبارز ساده بیش از سی سال عمرش را در زندانهای دشمن سپری کرد، ولی پس از آزادی باز هم به اختیار خودش میدان جهاد نظامی را برگزید و آموزشهای جدید و متفاوتی پشت سر گذاشت.

به سبب آنکه وی دروزی الاصل بود مسئولیت جولان بر عهده وی قرار گرفت. چرا که بسیاری از مردم آن خطه، از دروزیان هستند و ارتباط دروزیان لبنان و سوریه و فلسطین، از قدیم ارتباطی یکپارچه و نزدیک به هم بوده است.

گفته می شود وی اقداماتی در مناطق جولان انجام داد که با موفقیت روبرو بود. ظاهرا برنامه جدیدی به عهده وی گذاشته شده بود که رژیم صهیونیستی نتوانست وجود آنرا تحمل کند و خطر پاسخگویی جبهه مقاومت را به جان خرید تا از خطر بزرگتری که سمیر برایش فراهم می کرد آسوده شود.

برنامه ترور وی، کاملا مدیریت شده و از پیش تعیین شده بود. تحرکات نظامی اخیر در مناطق شمالی فلسطین اشغالی که باعث شد برخی تصور کنند صهیونیستها در صدد حمله به لبنان هستند، در راستای ایجاد سپر دفاعی، به خاطر جواب احتمالی حزب الله به ترور شهید سمیر قنطار بود.

همچنین این رژیم با تهدید سیاسی و نظامی، اعلام کرد هر گلوله ای به سمت اسراییل شلیک شود، مسئولیتش با ارتش لبنان خواهد بود و بدین ترتیب، ارتش لبنان را در مقابل حزب الله قرار داد. پرتاب منورهای بی شمار و پرواز هلیکوپترها و هواپیماهای جنگی این رژیم، ساحل جنوب لبنان را مثل روز روشن کرده بود. آماده باش کامل در سرزمینهای اشغالی نشان از ترس فوق العاده آنان دارد.

مراسم تشییع سمیر قنطار هرچند در ساعات ترافیک و اداری لبنان صورت گرفت اما جمعیت بسیار زیادی در آن حاضر شدند. سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله در این مراسم سخنرانی کرد و گفت اسراییل با ترور سمیر قنطار درهای جهنم را به روی خود گشود.

پس از نماز بر پیکر مطهر سمیر که با حضور شخصیت های مختلف لبنانی و فلسطینی از جمله مسئولین حزب الله و حرکت امل و گروه های فلسطینی و نمایندگان سفیر جمهوری اسلامی ایران جلوی روضة الشهیدین صورت گرفت، تابوت این شهید بر دوش رزمندگان و مردم، به سمت روضة الحوراء زینب که در انتهای خیابان قرار دارد تشییع شد.

شدت حضور مردم به حدی بود که جمعیت متلاطم شده بود و آنهایی که تابوت را بر دوش داشتند به این طرف و آنطرف کشیده می شدند. در میانه راه، یگان کوچکی از جوانان یونیفرم پوشیده حزب الله تابوت را جلوی خود قرار دادند و پیمان وفاداری ادا کردند: ای خمینی با تو عهد کردیم، ای خامنه ای با تو بیعت کردیم، در مسیر می مانیم ای نصر الله.

سپس با مشت های گره کرده، شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سر دادند. بنا به وصیت خود سمیر قنطار، وی در میان شهدای حزب الله دفن شد. در هنگام دفن وی، خانواده اش حضور داشتند که از دست دادن دوباره برادر، همسر و عزیزشان، برایشان سخت و اندوهناک بود.

شخصیت های مختلفی در هنگام دفن، ایستاده بودند؛ از جمله شیخ عبدالکریم عبید شیخ الاسرای لبنان، دکتر شریعتمدار رایزن فرهنگی ایران، شیخ ماهر حمود روحانی اهل سنت لبنان، شیخ محمد الموعد از علمای فلسطین.

پس از دفن، بستگان سمیر پذیرای تبریک و تسلیت مردم حاضر شدند. جمعیت زیادی پیوسته بر قبر او حاضر شده و پس از ادای فاتحه و تبریک و تسلیت به بستگان شهید، به زیارت دیگر شهدای موجود می رفتند. با بلند شدن بانگ اذان مغرب جمعیت حاضر پراکنده شدند.

کد N1076621

وبگردی