آفتاب
کارشناس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت هشدار داد

عوارض جبران‌ناپذیر مصرف تزریقی مواد

عوارض جبران‌ناپذیر مصرف تزریقی مواد

کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افزایش سکته قلبی و مرگ ناگهانی با مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود، گفت: مصرف تریاک، بیماری‌های قلبی را درمان نمی‌کند بلکه سبب انسداد عروق کرونر و سکته می‌شود.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر طاهره سماوات در این باره اظهار داشت: در بررسی و تحقیقات انجام شده در بیمارستان مرکز قلب تهران، مشخص شد که مصرف مواد مخدری همچون تریاک تاثیر بسیار نامطلوبی بر عروق کرونری قلب داشته و سبب انسداد عروق قلب می‌شود که این عامل سکته قلبی و مغزی را به همراه دارد.

وی با اشاره با عوارض فردی و اجتماعی مصرف انواع مخدر سنتی و صنعتی افزود: مصرف این مواد علاوه بر اینکه بر روح و روان فرد تاثر می‌گذارد، سبب مشکلات جسمانی بسیاری برای فرد مصرف کننده می‌شود. بسیاری از مراجعه کنندگان معتاد به مراکز بیماری‌های قلبی و اورژانس با درد شدید قفسه سینه به نزد پزشک آمده یا خانواده، آنها را برای معاینه آورده‌اند که متاسفانه اکثر آنها با سکته‌های شدید قلبی و مغزی مواجه می‌شوند.

کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت بیان داشت: درد شدید قفسه سینه موید آنژین صدری بوده که بیشتر بیماران در سی سی یو بستری و درمان عروق کرونر برای آنها انجام می‌شود، اما در این میان بخش زیادی از معتادان قبل از معاینه پزشک و انجام برنامه درمان، دچار سکته قلبی می‌شوند که در این میان سن پایین معتادان قابل توجه است. اکثر این افراد دارای سنین 25 و 26 سال هستند و اصلا فکر نمی‌کنند در این سن دچار حمله قلبی شوند.

سماوات با اشاره به اینکه اعتیاد تاثیر مخربی بر بیماری‌های قلبی - عروقی دارد و بیماران قلبی را که نیاز به جراحی دارند، با مشکل مواجه می‌کند، گفت: تریاک علاوه بر این تاثیرمخرب، غلظت خون در مصرف‌ کنندگان را افزایش داده و اگرچه به ‌نظر می‌رسد برخی از عوامل، خطر این بیماری‌ها را بهبود می‌بخشد اما این اثرات، کوتاه ‌مدت و کاذب هستند.

وی افزود: در کسانی که تریاک یا هروئین را به ‌صورت تزریق استفاده می‌کنند، یک احساس اوج آنی به آنها دست می‌دهد که به سبب سریع رسیدن مواد به مغز است. در این افراد علاوه بر افزایش احتمال سکته مغزی، عفونت قلبی برایشان ایجاد می‌شود که این مسئله عوارض متعددی همچون آبسه مغزی به همراه دارد. این بیماری اختلال در عملکرد مغز ایجاد کرده و سبب نابودی آن و در نتیجه مرگ معتاد می‌شود.

کارشناس اداره قلب وزارت بهداشت فقر فرهنگی و دریافت اطلاعات غلط راجع به تریاک توسط عوام را از دلایل اعتیاد به تریاک برشمرد و افزود: برای مثال عده‌ای به تصور این که مصرف تریاک برای بیماری‌های قلبی مفید است یا قند خون را پایین می‌آورد، به این بلیه شوم اجتماعی پناه می‌برند؛ در حالی که این مساله مورد تائید نیست و مصرف تریاک بیماری‌های قلبی را ایجاد و افزایش می‌دهد.

بنا بر اعلام روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، سماوات در رابطه با پیشگیری از اعتیاد عنوان داشت: در دوران نوجوانی، خطرپذیری افراد بسیار بالاست. به همین دلیل از خطوط قرمز به راحتی عبور می‌کنند. نوجوانان این کار را برای نشان دادن استقلال و حفاظت از حریم شخصی‌شان انجام می‌دهند. در این زمان نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد اهمیت زیادی پیدا می‌کند. همچنین عدم وجود رابطه دوستانه میان والدین و فرزندان تاثیر بسیار زیادی بر اعتیاد نوجوانان دارد.

وی رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است را بسیار موثر دانست و تاکید کرد: فقر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عدم آموزش‌های مهارت‌های زندگی در مقابل مشکلات از علل عمده اعتیاد به شمار می‌رود که برای مبارزه جامع با این پدیده شوم باید همه ریشه‌های اعتیاد را بررسی و جهت رفع آن اقدام کرد.

انتهای پیام

کد N1076609

وبگردی