آفتاب

داوود اوغلو: پیروزی ما در انتخابات باعث تغییر رویکرد اسرائیل شد

داوود اوغلو: پیروزی ما در انتخابات باعث تغییر رویکرد اسرائیل شد

نخست وزیر ترکیه گفت که رژیم صهیونیستی به دلیل پیروزی قاطع حزب عدالت و توسعه در انتخابات اول نوامبر مجبور به تلاش برای بهبود روابط خود با ترکیه شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه این سخنان را در جریان نشست متعلق به عالی ترین نهاد تصمیم‌گیرنده حزب حاکم عدالت و توسعه یعنی "کمیته مرکزی اجرایی و تصمیم‌گیری" حزب در 20 دسامبر ایراد کرده است.

وی گفته است: باید احتیاط به خرج داد. انتخابات اول نوامبر بر موضع اسرائیل تاثیر گذاشته است آنها در برخی مسائل زمانی که شاهد تداوم باقیماندن حزب عدالت و توسعه در قدرت تا سال 2019 بودند کوتاه آمدند. البته هیچ توافقی با اسرائیل وجود ندارد اما در روابط ما پیشرفت حاصل شده است.

این اظهارات نخست وزیر ترکیه درحالی مطرح شده که در سال 2010 روابط میان ترکیه و اسرائیل به دنبال حمله کوماندوهای اسرائیلی به یک کشتی ترکیه‌ای در ناوگان آزادی نوار غزه و کشته شدن 10 فعال ترک، تیره شد.

ترکیه شرط عادی سازی روابط را عذرخواهی اسرائیل برای این حمله و پرداخت غرامت و برداشتن محاصره نوار غزه اعلام کرده بود.

داوود اوغلو به مقام‌های اجرایی حزب عدالت و توسعه گفت: ما شاهد برخی اقدامات مثبت اسرائیل در راستای برداشتن محاصره نوار غزه و پرداخت غرامت بوده‌ایم. البته آنها موافق برداشته شدن کامل محاصره غزه نیستند اما به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند این محاصره را برای ترکیه کمی کاهش دهند.

داوود اوغلو ادامه داد: آنها ابراز کردند که ممکن است جلوی کمک‌های فرستاده شده برای فلسطین را نگیرند. همچنین در زمینه پرداخت غرامت نیز یکسری استانداردهای بین المللی درباره این مساله وجود دارد و ما خواهان هماهنگی با این استانداردها هستیم. ما همچنین شاهد یک انعطاف پذیری در زمینه این مساله نیز از سوی اسرائیل بوده‌ایم.

با این حال داوود اوغلو تاکید کرد که توافق نهایی میان دو طرف تضمین شده نیست زیرا اسرائیل ممکن است دست از اجرای کامل تعهداتی که بر عهده تل‌آویو است بردارد.

انتهای پیام

کد N1076460

وبگردی