آفتاب
جهانگیری:

اقتصاد دریایی یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های برنامه ششم است

اقتصاد دریایی یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های برنامه ششم است

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم توسعه همه‌جانبه صنایع دریایی کشور گفت: اقتصاد دریایی یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های برنامه ششم توسعه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اسحاق جهانگیری در هفدهمین همایش صنایع دریایی که در جزیره کیش برگزار شد، با تاکید بر این‌که «اقتصاد ایران در دوره‌ای خاص و حساس نیازمند برنامه ریزی‌های دقیقی است» اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های این مقطع اقتصاد کشور ورود به دوران پساتحریم است. امیدواریم و فکر می‌کنیم که روزهای آینده تحریم‌های ظالمانه که علیه ایران وضع شده بود لغو خواهد شد و کشور وارد دوره جدیدی خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در دوره فعلی شرکای خارجی‌مان به سمت کشور خواهند آمد و بازارهای بزرگی در اختیار ما قرار خواهد گرفت. همچنین منابع بیشتری نیز کسب خواهیم کرد و به فناوری روز دست خواهیم یافت. این دوران می‌تواند ظرفیت جدیدی برای اقتصاد کشور فراهم کند که باید با تدبیر و برنامه ریزی باید به آن ورود پیدا کنیم.

جهانگیری با بیان این‌که «اگر بدون برنامه‌ریزی با این دوران مواجه شویم، هر فرصتی به تهدید تبدیل خواهد شد» کاهش درآمدهای نفتی را از دیگر ویژگی‌های اقتصاد دوران امروز دانست و گفت: پس از بیش از یک دهه رشد درآمدهای نفتی و تنظیم اقتصاد کشور براساس درآمدهای نفت، به یکباره با موضوع جدیدی به نام کاهش غیرمنتظره بهای نفت مواجه شدیم و قیمت نفت از هر بشکه 100 تا 140 دلار، امروز به حدود 30 دلار رسیده است.

جهانگیری با تاکید بر این‌که «پیشگیری کاهش قیمت نفت کاری امکان پذیر نبود» خاطرنشان کرد: کاهش قیمت نفت آن هم برای اقتصادهایی مثل ایران که به شدت به درآمدهای نفتی متکی است حتما مشکل ساز خواهد بود. همچنین بخش قابل توجهی از بودجه دولت به منابع نفتی وابسته است و کاهش قیمت نفت مشکلاتی را برای ما ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل برای عبور از دوران فعلی نیازمند تدابیر بسیار مهمی هستیم.

جهانگیری امید مردم به آینده و اعتماد آنها به مدیران کشور را یکی از بزرگترین سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: اگر امید مردم و اعتماد آنها به مدیران کشور نبود کاهش قیمت نفت آنچنان تلاطمی در اقتصاد به وجود می‌آورد که کنترل آن امکان پذیر نبود. دولت با اتکا به اعتماد و امید مردم در حال اتخاذ تدابیری برای کنترل ثبات اقتصاد در کشور است.

معاون اول رئیس جمهور معضل بیکاری را یکی دیگر از مشکلات اقتصاد ایران دانست و با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: از سال 95 و در طول پنج سال برنامه ششم توسعه سالانه 890 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت که باید برای ایجاد شغل آنها تدابیری ایجاد کنیم.

جهانگیری با تاکید بر این‌که «با سرمایه گذاری و افزایش تولید ایجاد اشتغال امکان‌پذیر است» گفت: باید به سمت صنایع کوچکی که با منابع کم اشتغالزایی بالایی انجام می‌دهند، حرکت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های اقتصاد امروز ایران، کاهش قدرت خرید مردم است. در این شرایط ماموریتی که اقتصاد کشور علاوه بر اشتغال برعهده دارد این است که قدرت خرید و رفاه مردم را افزایش دهد.

جهانگیری با اشاره به وضعیت کشورمان نسبت به همسایگان در زمینه رشد اقتصادی خاطرنشان کرد: در منطقه رقبایی داریم که در زمانی که اقتصاد ایران کاهش رشد داشته است، آنها رشد مثبت داشته‌اند. به همین جهت است که ما می‌گوییم اقتدار ایران در منطقه نیازمند رشد اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که «برنامه ششم توسعه در حال تدوین است و ان‌شاءالله از هفته آینده بررسی و تصویب بندهای آن در دستور کار هیات دولت قرار می‌گیرد»، در مورد علت تاخیر در روند بررسی برنامه ششم توسعه اظهار کرد: علت این تاخیر بررسی مجدد بندهای برنامه و تطبیق آن با سیاست مقاومتی بود.

وی با تاکید بر این‌که «دریا یکی از اصلی‌ترین جهت گیری‌های اقتصادی ایران است» گفت: در حال حاضر 2900 کیلومتر مرز دریایی و 5800 کیلومتر ساحل در ایران وجود دارد و این یک نعمت بزرگ الهی است که ما باید به اتکا به آن اقتصاد خود را چیش ببریم.

جهانگیری با تاکید بر این‌که «اقتصاد دریامحور یکی از جهت گیری‌های اقتصادی برنامه ششم توسعه است» بر لزوم توسعه صنایع دریایی کشور تاکید کرد و گفت: ایران کشور تازه به دوران رسیده‌ای نیست بلکه حدود 200 بندر تجاری و تفریحی دارد و همچنین ظرفیت بسیاری دارد و در برنامه ششم توسعه اقتصاد دریایی یکی از مهم‌ترین جهت گیری‌های اقتصادی کشور است و براساس آن باید بیش از گذشته به صنعت دریایی کشور توجه کنیم و سواحل دریای عمان و جاسک باید به یکی از مهمترین قطب‌های کشور و مکران به یکی از مناطق آباد کشور تبدیل شوند.

جهانگیری ایجاد نیروگاه مختلف از جمله نیروگاه هسته‌ای و همچنین ایجاد آب شیرین کن‌ها و لزوم رشد جمعیت در مناطق سواحلی کشور را از جمله محورهای برنامه ششم توسعه در حوزه اقتصاد و دریا دانست و خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید در زمینه توسعه مناطق ساحلی کشور تلاش بیشتری کند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به توانایی ساخت سازه‌های دریایی در کشور بر لزوم پیشرفت این صنعت تاکید کرد و گفت: امروز تقریبا تمام سازه‌های دریایی در داخل کشور تولید می‌شود اما هنوز در زمینه تولید دکل‌های حفاری و یا دریایی به توفیقی دست نیافته‌ایم. وزارت نفت، وزارت صنعت و بخش خصوصی خود را آماده فعالیت در این زمینه کند.

وی ارائه خدمات فنی و تعمیرگاهی برای صنعت دریایی و کشتیرانی را از دیگر برنامه‌های اقتصاد دریامحور دانست و گفت: باید با مدیریت خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم که با توسعه صنعت دریایی بخش قابل توجهی از اشتغال کشور تامین شود.

انتهای پیام

کد N1076401

وبگردی