آفتاب

پاسخ قاهره به شبهات درباره حمایت مصر از معترضان اتیوپی

پاسخ قاهره به شبهات درباره حمایت مصر از معترضان اتیوپی

تظاهرکنندگان در منطقه "اورومیا" در اتیوپی در جریان تظاهرات اعتراض آمیز خود پرچم مصر را در دست گرفته بودند که این مساله شبهاتی در زمینه مداخله مصر در امور این کشور در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت روسیا الیوم، منابع اعلام کردند که در دستان تظاهرکنندگان در منطقه اورومیا در جریان تظاهرات اعتراض آمیز علیه نظام حاکم در آدیس آبابا پرچم‌ مصر دیده شده بود.

ساکنان منطقه اورومیا، بزرگترین گروه نژادی در اتیوپی برای دفاع از خاک خود تظاهرات می‌کنند و طرح‌های توسعه طلبانه دولت آدیس آبابا خواب را از چشمان آنها ربوده است و آنها معتقدند که دلارهای سرمایه‌گذاران خارجی در این طرح‌های توسعه طلبانه دولت آدیس آبابا نقش دارد. ظرف روزهای اخیر اعتراضات در اتیوپی بیشتر شده است.

پیشتر نیز سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که حدود 75 تن به دست نیروهای امنیتی اتیوپی در درگیری‌ها کشته شده‌اند. این در حالی است که دولت فقط به کشته شدن پنج تن اذعان کرده است.

دولت اتیوپی مساحت‌های گسترده‌ای از اراضی را به سرمایه‌گذاران خارجی از چین، هند و خاورمیانه داده است. قانون به دولت اتیوپی اجازه این کار را می‌دهد چرا که نظام حاکم، مالک تمامی اراضی کشور است اما منتقدان می‌گویند که این اقدام غارت اراضی است چرا که مردم به زور از اراضی آبا و اجدادی خود بیرون رانده می‌شوند.

در واکنش به شبهات مداخله مصر در اعتراضات اخیر و حمایت از معترضان، احمد ابو زید، سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که تنش‌های اخیر در برخی شهرهای اتیوپی مساله‌ای داخلی است.

ابو زید افزود: مصر خواهان تداوم ثبات و تکمیل پروژه‌های عمرانی و توسعه اقتصادی و اجتمامعی گسترده در اتیوپی است که برای ملت این کشور سود و آسایش به همراه خواهد داشت.

او افزود: اتیوپی کشوری بزرگ و مهم در قاره آفریقاست و ثبات و امنیت آن به نفع کل قاره آفریقا از جمله منافع مصر خواهد بود.

این در حالی است که مصر و اتیوپی در خصوص ساخت سد النهضه اختلاف دارند و کارشناسان معتقدند که ساخت این سد زیان‌های هنگفتی به بخش کشاورزی مصر وارد می‌کند.

انتهای پیام

کد N1076383

وبگردی