آفتاب
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد

کمک اتحادیه اروپا به ایران برای تسهیل بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان

کمک اتحادیه اروپا به ایران برای تسهیل بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان

اتحادیه اروپا 1.8 میلیون دلار به کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان کمک کرد به این واسطه خدمات ضروری و راه حل های پایدار برای پناهندگان افغان در ایران به طرز قابل توجهی ارتقا خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد: کمک سخاوتمندانه 1.8 میلیون دلاری اتحادیه اروپا (اداره کل امور توسعه ای کمیسیون اتحادیه اروپا و اداره کل کمک های بشر دوستانه کمیسیون اتحادیه اروپا) به ایران تاکیدی است بر تعهد جامعه بین الملل در راستای حمایت از جمهوری اسلامی ایران در میزبانی بیش از 950،000 پناهنده افغان.

این کمک که در راستای برنامه راه حل های راهبردی برای پناهندگان افغان، برنامه منطقه‌ای چندساله‌ای برای حمایت از بازگشت داوطلبانه، ادغام مجدد پایدار و مساعدت به کشورهای میزبان، صورت گرفته به منظور افزایش خدمات ضروری و راه حل های پایدار برای پناهندگان افغان در ایران است .

سیوانکا داناپالا، نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در ایران در این رابطه گفت: "کمیساریا از تلاش های بشردوستانه اتحادیه اروپا و این اهدائی سخاوتمندانه سپاسگزار است. این کمک تاثیر بسیار خوبی در حمایت بهتر از پناهندگان چه در ایران و چه در زمان بازگشت داوطلبانه آنها خواهد گذاشت ".

وی ادامه داد: برنامه‌ها در زمینه‌های بهداشت، آموزش، معیشت، کمک های حقوقی و بازگشت در راستای افزایش میزان حضور دانش آموزان در مدارس، سواد آموزی، خوداتکایی، خدمات بهداشتی و نیز بازگشت داوطلبانه از پناهندگان حمایت می کنند و این اهدائی به شکل های ذیل سهمی در این زمینه ها دارد.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در ایران خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش کمیساریا می تواند تا با یاری دیگر همتایان دولتی خود یعنی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی و وزارت آموزش و پرورش همواره از دسترسی پایدار پناهندگان به آموزش اطمینان داشته باشند و بتوانند با اخذ مدرک معتبر از سیستم آموزشی با کیفیت ایران بهره مند شوند. این کمک مالی در ساخت و بازسازی مدارس و بر پایی کلاس های سواد آموزی برای پناهندگان بزرگسال و کودکان بازمانده از تحصیل نیز سهمی خواهد داشت.

وی بابیان اینکه این کمک مالی در زمینه بهداشت مکملی خواهد بود برای خدمات وزارت بهداشت،افزود: درمان و آموزش پزشکی دولت جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات بهداشتی اولیه که توسط مراکز بهدشتی به پناهندگان ارائه می‌شود شامل واکسیناسیون، بهداشت باروری، نظارت های قبل و پس از زایمان، سلامت مادر و فرزند، و تنظیم خانواده می باشد. مضافاً، طی اقدام اخیر دولت جمهوری اسلامی ایران و شامل شدن پناهندگان در بیمه سلامت، خدمات پزشکی ثانویه و ثالثیه برای پناهندگان ثبت شده در ایران تضمین می شود و دسترسی به این بیمه، امنیت بهداشتی پناهندگان و نیز چالش های مالی مربوط به هزینه های خدمات بهداشتی را تحت پوشش قرار می دهد.

داناپالا ادامه داد:کمک اتحادیه اروپا در زمینه معیشت، برپایی کلاسهای آموزشی مهارتی ارائه شده توسط سازمان فنی حرفه ای و کمیساریا، به تقویت خوداتکایی پناهندگان و افرایش ظرفیت اقتصادی خانواده های پناهنده که می تواند باعث ترویج راه حلهای پایدار و تسهیل پایداری بازگشت داوطلبانه شود، کمک می کند. همچنین این کمک باعث می شود تا کمیساریا از طریق کمیته های حل اختلاف و وکلای استخدامی خود کمک‌های حقوقی به پناهندگان افغان در ایران ارائه کند. در کمیته های حل اختلاف پناهندگان افغان با دسترسی آسان و سریع از طریق میانجیگری و داوری به حل دعاوی مدنی خود می پردازند. وکلای استخدامی کمیساریا مشاوره حقوقی رایگان در اختیار پناهندگان افغان قرار می دهند، به نمایندگی از کمیساریا در جلسات کمیته حل اختلاف شرکت کرده و فعالانه در این جلسات حضور دارند.

وی در پایان تاکید کرد: با این اهدائی کمیساریا به بهبود ظرفیت خود در تسهیل بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغان می پردازد. اطلاعات مربوط به امکانات موجود در افغانستان و همچنان فرآیند های مربوط به بازگشت داوطلبانه به صورت عمومی در دسترس پناهندگان قرار می گیرد تا آنها را در تصمیم گیری های آگاهانه کمک کند. پناهندگان همچنین کمک هزینه های حمل و نقل و حمل اثاثیه برای بازگشت داوطلبانه و اقلام غیر خوراکی برای تامین نیاز های اولیه خود در روزهای اولیه پس از بازگشت دریافت می کنند.

انتهای پیام

کد N1076326

وبگردی