آفتاب

نوبخت: بودجه ۹۵ نهایی شد / بودجه عمومی ۲۶۷هزار میلیارد و درآمد نفت ۶۶هزار میلیارد تومان

نوبخت: بودجه ۹۵ نهایی شد / بودجه عمومی ۲۶۷هزار میلیارد و درآمد نفت ۶۶هزار میلیارد تومان

سخنگوی دولت از نهایی شدن بودجه سال ۱۳۹۵ در جلسه یکشنبه گذشته هیئت دولت خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست‌ هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: بودجه سال 95 در جلسه یکشنبه گذشته هیئت دولت نهایی شد.
وی افزود: در این لایحه از 267 هزار میلیارد تومان منابع عمومی چیزی در حد 66 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و 201 هزار میلیارد تومان دیگر از منابع دیگر تامین می‌شود.
اهم اظهارات نوبخت را در ادامه می خوانید:
*در سال ۹۵، ۱۴ هزار استخدام در آموزش و پرورش و ۱۷ هزار استخدام برای پرسنل بیمارستان خواهیم داشت، علاوه بر آن نیز برخی از دستگاههای دیگر همچون سازمان ثبت از ما مجوز استخدام گرفته اند.
* وی همچنین با بیان اینکه نرخ تسعیر بین ریال و دلار ۲۹۹۷ تومان تعیین شد، گفت: دولت با این نرخ نشان داد که به دنبال افزایش قیمت ارز نیست.
* از ۳۲۵ هزار دستگاه تاکسی که در حال فعالیت هستند ۱۱۲ هزار دستگاه جزو تاکسی های فرسوده محسوب می شوند که هدف گذاری ما برای بهمن ۹۴ تا بهمن ۹۵ جایگزینی ۹۰ هزار دستگاه است.هر ماه ۶ هزار و ۴۲۵ دستگاه را از رده خارج می کنیم و خودروهای جدید جایگزین آنها خواهد شد.
* پیش بینی ما برای نرخ رشد اقتصادی برای سال آینده ۶ تا ۵ درصد است و نرخ تورم به زیر ۱۱ درصد تقلیل پیدا خواهد کرد.
* (در واکنش به طرح اخیر کنگره آمریکا): براساس یک برنامه زمان بندی مقدمات اجرایی شدن برجام صورت گرفت که یکی از آنان بسته شدن پرونده پی ام دی بود.برجام مسیر خود را براساس این برنامه زمان بندی طی می کند. یک سری اقدامات ما باید انجام دهیم و یک سری اقدامات هم طرف مقابل طبق برنامه باید انجام دهد. در این میان یکی از ارکان قدرت در آمریکا که تلاش می کند این توافق صورت نگیرد این طرح را تصویب کرد و ما هر اقدامی که شبهه ناک و یا مردود باشد مانند بحث روادید اقدامات خود را متناسب با رفتار طرف مقابل تعیین می کنیم. در این میان یکی از ارکان قدرت در آمریکا که تلاش می کند این توافق صورت نگیرد این طرح را تصویب کرد و ما هر اقدامی که شبهه ناک و یا مردود باشد مانند بحث روادید اقدامات خود را متناسب با رفتار طرف مقابل تعیین می کنیم.
* پیشرفت در اجرای برجام منوط بر خوشبینی نیست. دیوار تحریم ها فرو ریخته و اجماع جهانی بر علیه ایران برخلاف خواست آمریکا از بین رفته است و ما هیچ نگرانی از این دست اقدامات نداریم چراکه رفتارمان هماهنگ با رفتار طرف مقابل است.
* (در خصوص کسری بودجه سال جاری ): آخرین گزارشی که از خزانه دریافت کردم عملکرد درآمدهای نفتی حدود ۱۰۹ درصد است و کاهش قیمت نفت، دریافتی ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، اما با توجه به پیش بینی هایی که مجلس نسبت به منابع نفتی در بودجه ۹۴ انجام داد، مالیاتها را بالا برد. پیش بینی ما این است که ۲۰۲ هزار میلیارد تومان تحقق منابع در بودجه ۹۴ داشته باشیم، اما این نیز به معنای کسری بودجه نیست و ما عدم تحقق منابع را با استفاده از مکانیزم تخصیص جبران می کنیم.
* در سال ۹۵، ۱۴ هزار استخدام در آموزش و پرورش و ۱۷ هزار استخدام برای پرسنل بیمارستان خواهیم داشت، علاوه بر آن نیز برخی از دستگاههای دیگر همچون سازمان ثبت از ما مجوز استخدام گرفته اند.برنامه استخدامی دولت این است که در ازای هر ۵ نفری که بازنشسته می شوند، یک نفر استخدام شود، اما در گذشته این‌گونه بود که به ازای هر ۳ نفر بازنشسته یک نفر استخدام می شد.
* منابع عمومی در بودجه ۹۵، ۲۶۷ هزارمیلیارد تومان است و نرخ برابری ریال و دلار ۲ هزار و ۹۹۷ تومان تعیین شده است.
* در قالب اصلاح نظام بانکی مصمم هستیم که بخشی از بدهی هایمان را به نظام بانکی پرداخت کنیم و بخش دیگری از آنها نیز به صورت نقدی و اوراق پرداخت خواهد شد.
* (در مورد نرخ نفت در بودجه ۹۵): قیمت نفت در بودجه ۹۵ بین ۳۵ تا ۴۰ دلار پیش بینی شده است و روی رقمی در حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان توافق کرده ایم.
* برای سال آینده ۵۷ هزارمیلیارد تومان برای طرح های عمرانی پول گذاشته ایم.
* (انتقاد از برخی از برنامه های رسانه ملی ): برخی برنامه های رسانه ملی با اغراض سیاسی خاص تهیه می شود. برنامه های رسانه ملی نباید در حد یک سلیقه سیاسی تنزل یابد.
کد N1076223

وبگردی