آفتاب

توافق وزیران دفاع روسیه و فرانسه بر سر همکاری اطلاعاتی علیه داعش

توافق وزیران دفاع روسیه و فرانسه بر سر همکاری اطلاعاتی علیه داعش

وزیر دفاع فرانسه پس از گفت و گو با همتای روس خود در مسکو گفت، مسکو و فرانسه قرار است برای مقابله با داعش در سوریه به همکاری پرداخته و به این ترتیب از وقوع هرگونه تقابل بین نیروهای دو کشور در سوریه اجتناب کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، ژان ایو لودریان، ‌وزیر دفاع فرانسه به خبرنگاران گفت، وی و سرگئی شویگو، همتای روسش درباره این مساله به گفت و گو پرداختند که مذاکرات باید زودتر از اینها برگزار می‌شد تا با همکاری میان دو طرف از هرگونه تقابل میان نیروهای دو کشور در سوریه اجتناب شود.

دو طرف همچنین توافق کردند تا نشست‌های دو جانبه مشابهی باز هم برگزار شود.

وزیر دفاع فرانسه همچنین به تایید این مساله پرداخت که در داخل ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا هیچ تنشی وجود ندارد و گفت:‌ بین اعضای این ائتلاف هیچ اختلاف و درگیری وجود ندارد. ما در سوریه به برخی از پیشرفت‌ها دست یافته‌ایم. ما به داعش ضربه وارد کرده‌ایم و این کار را با کمک آمریکا انجام می‌دهیم. روسیه نیز با داعش می‌جنگد و به همین دلیل می‌توانیم با این گروه تروریستی به خوبی مقابله کنیم. پاریس به دنبال میانجی گری میان واشنگتن و مسکو در ایجاد ائتلافی مشترک علیه داعش در سوریه نیست.

لودریان در ادامه گفت:‌ هیچ توافق همکاری نظامی و تکنیکی میان من و شویگو مطرح نشده پس از آنکه دولت فرانسه به قرارداد تحویل دو ناو میسترال به روسیه ناکام ماند. با این حال، دیدار میان من و وزیر دفاع روسیه در محیطی دوستانه برگزار شد.

وزیر دفاع فرانسه همچنین گفت: سرویس‌های اطلاعاتی ما آماده بسط روابط موجود و همچنین همکاری‌های بیشتر با دولت روسیه هستند. آنها روشی را مشخص کرده‌اند که براساس آن دستیابی به مواضع داعش و سایر گروه‌های تروریستی در پی حملات هوایی از سوی نیروهای هوایی روسیه و فرانسه امکان پذیر است. این یک اتحاد نیست بلکه یک همکاری است. هدف از تبادل این اطلاعات دستیابی به حیطه گسترده‌تر انجام اقدامات برای مقابله با داعش است.

دو طرف همچنین توافق کردند تا به تبادل اطلاعات درباره شبه نظامیان خارجی که به داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند، بپردازند.

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزرای دفاع روسیه و فرانسه به حضور یک دشمن مشترک که همان داعش است اذعان کرده و آمادگی خود را برای مقابله با آن اعلام کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: سرگئی شویگو تاکید کرد که تنها با انجام اقدامات مشترک است که می‌توان به نگرانی‌های دولت‌ها در مواجهه با داعش پایان داد و به این ترتیب تهدید تروریستی را برای مردم در پاریس، لندن و سایر کشورهای اروپایی از بین برد.

براساس گزارش وزارت دفاع روسیه، لودریان و شویگو همچنین درباره اوضاع در لیبی نیز به گفت و گو پرداخته و نگرانی خود را بابت تشدید اقدامات داعش در منطقه شمال آفریقا ابراز داشتند.

انتهای پیام

کد N1076172

وبگردی