آفتاب

هائیتی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را به تعویق انداخت

هائیتی برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را به تعویق انداخت

کمتر از یک هفته مانده به انتخابات برنامه ریزی شده هائیتی، مقامات این کشور برگزاری دور دوم انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را به تعویق انداختند چرا که معتقدند باید منتظر توصیه‌های کمیسیون ویژه‌ای بمانند که وظیفه ارزیابی روند انتخابات به شدت مورد انتقاد را به عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای انتخاباتی موقت هائیتی در بیانیه‌ای مختصر اعلام کرد، انتخابات برنامه ریزی شده برای تاریخ 27 دسامبر سال جاری میلادی (ششم دی) تا اطلاع ثانوی به تعوق افتاده است.

این شورا تاریخ جدیدی را برای دورنمای انتخابات سراسری اعلام نکرد.

رودی استنلی پن، سخنگوی این شورا گفت: زمانی که کمیسیون تشکیل شده به دستور ریاست جمهوری وظیفه خود را تکمیل و به نتیجه برسد، تاریخ جدید برگزاری انتخابات سراسری اعلام خواهد شد.

میشل مارتلی، رئیس جمهوری هائیتی هفته گذشته اعلام کرد، یک کمیسیون پنج نفره روند انتخابات هائیتی را پیش از برگزاری دور دوم انتخابات که احزاب اپوزیسیون تهدید کردند آن را به خاطر گمانه‌زنی‌ها درباره تقلب گسترده مختل خواهند کرد، ارزیابی می‌کند. انتظار می‌رود این کمیسیون ظرف سه روز بررسی‌های خود را تکمیل کرده و توصیه‌های لازم را به دولت و شورای انتخابات ارائه دهد.

اما هیات بررسی هنوز تشکیل نشده و احزاب مختلف اپوزیسیون نسبت به اعضای این کمیسیون اعتراض دارند. آن‌ها می‌گویند، دولت به دنبال توافق عمومی با 10 سناتور و رهبر اپوزیسیونی که پیش از انتخابات این پنج عضو انتخاب شده بودند، نیست. ائتلاف "گروه هشت" به رهبری "جود سلستین" که یکی از نامزدهای پیروز در دور اول انتخابات ریاست جمهوری هائیتی است گفت: این کمیسیون تنها یک راه حل ظاهری است.

مارتلی گفت: کمیسیون ارزیابی قصد دارد تا درباره اتهامات بی‌پایه و اساس تقلب انتخاباتی که از سوی اپوزیسیون مطرح شده شفاف سازی کند. هنگامی که این کمیسیون کار خود را تمام کند؛ کشور می‌تواند دور نهایی انتخابات را برگزار کند چرا که ما می‌خواهیم این انتخابات کاملا معتبر باشد.

وی افزود: دولت هائیتی به تازگی با مقامات انتخاباتی، سناتورها و چهره‌های اپوزیسیون از جمله ائتلاف سلستین مذاکره کرده تا راهی برای خروج از این بن بست انتخاباتی پیدا کند.

ائتلاف اپوزیسیون هائیتی هفته‌ها خواستار بررسی مستقل انتخابات اکتبر سال جاری میلادی شد که تاکید دارد در آن تقلباتی به نفع نامزد تحت حمایت دولت انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است. اما شورای انتخاباتی موقت ضمن رد درخواست‌های آن‌ها گفت: این شورا قدرت صدور دستور برای بررسی نتایج رسمی را ندارد.

اوان پل، نخست وزیر هائیتی گفت: انتظار می‌رود کمیسیون ارزیابی امروز (سه شنبه) تشکیل شود.

مارتلی که براساس قانون اساسی اجازه نامزد شدن در انتخابات را ندارد قرار بود هفت فوریه سال 2016 میلادی (18بهمن) قدرت را تحویل دهد.

شورای انتخاباتی موقت در نتایج نهایی خود گفت: ژوونل موئز، نامزد تحت حمایت دولت در دور اول انتخابات 32 درصد آرا و سلستین 25 درصد آراء را کسب کرده‌اند. سلستین این نتایج نهایی را به عنوان "نمایشی خنده دار" رد کرد و مدعی شد که شورای انتخاباتی موقت نیز در تقلب انتخاباتی به نفع موئز همدست است.

انتهای پیام

کد N1076119

وبگردی