آفتاب

عدم رسیدگی ارتش نیجریه به مجروحان شیعه و شهادت چند تن از آنها در زندان

عدم رسیدگی ارتش نیجریه به مجروحان شیعه و شهادت چند تن از آنها در زندان

جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد، ده‌ها تن از شیعیان این کشور که در جریان حملات ارتش مجروح شده‌اند به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان‌های ارتش و پلیس وضعیت اسفباری دارند و تا کنون چند تن از آنها به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه گفت، دولت ایالتی کادونا -در شمال غربی‌ نیجریه- در حال نابود کردن اموال جنبش است که میلیون‌ها پیرو دارد. وی گفت که ارتش روز دوشنبه یک مدرسه و یک زیارتگاه را با بولدوزر تخریب شده است.

ارتش نیجریه در جریان حمله‌ اخیر خود به شهر زاریا طی سه روز -از 12 تا 14 دسامبر- در شمال نیجریه، صدها شیعه را به شهادت رسانده است. بنا بر اعلام فعالان حقوق بشر این نسل کشی به شکل سازمان یافته شیعیان را هدف قرار داده بود. ارتش مدعی است که این اقدام را پس از آن انجام داده که این شیعیان مانع حرکت خودروی رئیس ارتش نیجریه شده‌اند.

سخنگوی جنبش اسلامی شیعیان نیجریه گفت: غیر ممکن است که بتوان تعداد دقیق شهدا را اعلام کرد چرا که ارتش روزهاست منطقه را محاصره کرده و سربازان اجساد را در گورهای دسته‌جمعی دفن کرده‌اند تا آمار واقعی تلفات را پنهان کنند.

در بیانیه روز دوشنبه موسی آمده است، دو تن از اعضای زخمی این جنبش روز یکشنبه در بازداشت جان باختند. وی بر این باور است که دست‌کم 40 تن از اعضای مجروح بدون رسیدگی پزشکی در بازداشت به سر می‌برند. بازداشتی‌ها شامل ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه نیز هست که 37 سال پیش فعالیت جنبش شیعیان را آغاز کرد.

صدها تن از شیعیان در شهر کانو که دومین شهر بزرگ در شمال نیجریه است، اعتراضاتی صلح‌آمیز برگزار کردند و خواستار آزادی زکزاکی و سایر بازداشتی‌ها شدند.

انتهای پیام

کد N1076052

وبگردی