آفتاب
در واکنش به اظهارات ترامپ درباره مسلمانان؛

سازمان ملل: کسانی که پناهجویان سوری را رد می‌کنند، هم‌پیمان تروریست‌ها هستند

سازمان ملل: کسانی که پناهجویان سوری را رد می‌کنند، هم‌پیمان تروریست‌ها هستند

کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل خواهان ایجاد طرح اقتصادی برای کمک به آوارگان سوری در کشورهای همجوار سوریه و کاهش مهاجرت آن‌ها به اروپا شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، آنتونیو گوتیرس، کمیسیونر عالی امور پناهندگان سازمان ملل در سخنرانی خود در مقابل شورای امنیت گفت: بدون فراهم آوردن شرایط تحصیل و فرصت‌های شغلی برای سوری‌ها یا حمایت از آن‌ها در برابر فقر تعداد بیشتری از آوارگان این کشور تنها یک گزینه پیش رو خواهند داشت و آن هم رفتن به اروپا است.

وی گفت، پژوهشی که این کمیساریا با مشارکت بانک بین الملل تهیه کرده، نشان می‌دهد از هر 10 آواره سوری در اردن و لبنان، 9 تن زیر خط فقر به سر می‌برند و نیمی از کودکان آواره در این دو کشور از تحصیل محروم هستند.

گوتیرس تاکید کرد: ما به سرمایه گذاری کلان در لبنان، اردن و ترکیه نیاز داریم تا بتوانیم به آوارگان سوری در این کشورها کمک کنیم. اروپا به ترکیه برای ابقای آوارگان در این کشور و عدم انتقال آن‌ها به بقیه کشورها سه میلیارد دلار کمک کرد اما هزینه کلی بسیار بالاتر از میزان است.

وی در انتقاد از دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: کسانی که پناهجویان سوری را رد می‌کنند به ویژه پناهجویانی که مسلمان هستند، بهترین هم پیمان تروریست‌ها و داعش هستند.

گوتیرس گفت:‌ به رغم سخنانی که این روزها می‌شنویم آوارگان نخستین قربانیان تروریسم هستند نه منشأ آن. نباید آن‌ها را به خاطر تهدیدی که جانشان را در خطر قرار داده سرزنش کرد. بله برخی تلاش‌ها وجود داد و برخی تروریست‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق پناهجویان خود را به اروپا برسانند. برای این احتمال وجود دارد اما تندروی در داخل بزرگترین تهدید است.

وی گفت: سوریه در وضعیت بسیار وخیمی به سر می‌برد. کافی است شما عواقب فاجعه بار آوارگی را بر آینده سوریه پس از پایان جنگ تصور کنید.

انتهای پیام

کد N1075995

وبگردی