آفتاب
دیدار هیات رسانه‌ای ایران در چین با سفیر کشورمان در پکن

سفیر ایران در چین: پس از رفع تحریم‌ها عضویت ایران در شانگهای دوباره مطرح می‌شود

سفیر ایران در چین: پس از رفع تحریم‌ها عضویت ایران در شانگهای دوباره مطرح می‌شود

اعضای هیات رسانه‌ای ایران که به دعوت انجمن خبرنگاران چینی به این کشور سفر کرده است، با حضور در سفارت ایران در پکن با سفیر کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در این دیدار که با ضیافت شام همراه بود خاجی، سفیر ایران در پکن به سوالات حاضران در موضوعاتی از جمله ایجاد فرصت های دوجانبه برای سرمایه گذاری، تاکید بر استفاد از جاده ابریشم، رفع نگرانی نسبت به کالاهای چینی و ... پاسخ داد.

وی همچنین با اشاره به بیش از شش بار دیدار روسای جمهور ایران و چین طی دو سال گذشته و اهمیت این موضوع ،سفر شی جی پینگ رییس جمهور چین در آینده نزدیک به ایران را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد که برنامه ریزی های مهمی برای این سفر پیش‌بینی شده است.

سفیر ایران در چین همچنین در مورد معادلات بدون دلار، سوآپ ارزی و عضویت در شانگهای گفت: در موضوع شانگهای با توجه به برداشتن محدودیت پس از رفع تحریم‌ها این درخواست عضویت بار دیگر مطرح خواهد شد.

وی گفت: سواپ ارزی نیز تهیه شده و شاید تا به حال به دلیل برخی مشکلات تحریم اجرایی نشد که برای بعد از این برنامه هایی با دوستان چینی در دست بررسی است. چین با ٣٧ کشور سواپ ارزی دارد. این امر در برخی پروژه‌های جاده ابریشم هم قابل استفاده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: تاکنون در پروژهای زیادی با چینی‌ها وارد کار شده‌ایم و مشارکت داشتیم . در این بخش زمینه و پتانسیل وجود دارد . چین تنها کشوری است که مصرف فسیلی‌اش رو به افزایش است و انرژی باید اولویت رابطه با چین باشد.

خاجی خاطرنشان کرد: باید از فرصت سفر آتی شی جین پینگ رییس جمهور چین به ایران در این زمینه استفاده کنیم و برای خود چینی ها هم این موضوع بسیار مهم است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره خط لوله صلح گفت: خط لوله صلح به لحاظ فنی نیاز به مطالعاتی دارد و اگر خط لوله گاز ایران به چین وصل شود یک مساله راهبردی است.

سفیر ایران در چین در پایان این دیدار سفر خوشی را برای هیات رسانه‌ای ایران در چین آرزو کرد.

انتهای پیام

کد N1075933

وبگردی