آفتاب
در نشست مطبوعاتی مشترک با ظریف

وزیر خارجه بلغارستان: بلغارستان می‌تواند دروازه ورود ایران به اروپا باشد

وزیر خارجه بلغارستان: بلغارستان می‌تواند دروازه ورود ایران به اروپا باشد

وزیر خارجه بلغارستان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: بلغارستان می‌تواند دروازه ورود ایران به اروپا باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، دانیل میتوف در ابتدای سخنانش با ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت:‌ در جریان این سفر مذاکرات خوبی با مقامات ایرانی داشتیم. با آقای رییس‌جمهور، وزیر فرهنگ و هم‌چنین راه و ساختمان ملاقات کردیم و تفاهم‌نامه‌ای در زمینه آموزش، علوم و ورزش امضا کردیم و امیدواریم بتوانیم تمام پروژه‌های ترسیم شده در راه گسترش روابط دو کشور را اجرایی کنیم که از جمله مهم‌ترین آن‌ها بحث کریدور و ترانزیت است.

این دیپلمات جوان بلغاری با بیان این که بلغارستان می‌تواند دروازه ورود ایران به اروپا باشد، تصریح کرد: مذاکرات سازنده‌ای با مقامات ایرانی در زمینه انرژی داشتیم و امیدواریم این موضوع در آینده تبدیل به یکی از اساسی‌ترین موضوعات همکاری‌های دو کشور شود.

دانیل میتوف با تاکید بر این که مطمئن هستیم که ایران به تعهدات خود در اجرای برجام عمل خواهد کرد، اظهار کرد: امیدواریم در آینده نزدیک تحریم‌ها برطرف شود و ما قادر شویم که روابط دو جانبه خود را با ایران بیش از گذشته گسترش دهیم.

این دیپلمات بلغارستانی با تاکید بر این که در اجرای برجام دو طرف باید به تعهدات خود عمل کنند گفت:‌ در دو کشور برخی از مخالفان و موافقان اجرای برجام وجود دارند.

وی در مورد محدودیت ایجاد شده از سوی آمریکا جهت سفر اتباع 38 کشور جهان به ایران اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم در دو کشور مخالفانی در ارتباط با برجام وجود دارد و ما در ارتباط با این موضوع باید به اقدام جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نگاه کنیم که به مقامات ایرانی نامه نوشت و این اقدام و نگاهی مثبت بود و بیانگر این است که به‌دنبال حل و فصل موضوع هستند.

میتوف هم‌چنین به اقدامات وزیر امور خارجه کشورمان جهت حل این موضوع اشاره کرد و گفت:‌ ما از اقدامات ایران برای حل مسائل منطقه تشکر می‌کنیم. ایران در قضیه سوریه و مسائل منطقه بازیگر سازنده‌ای است که می‌تواند در حل مشکلات موجود نقش موثری را داشته باشد.

این دیپلمات بلغارستانی با بیان اینکه انتظار داریم در آینده بسیار نزدیک برجام اجرایی شود، تصریح کرد: البته من نمی‌توانم در مورد مسائل فنی و تکنیکی اظهارنظر کنم اما مسیری که در پیش روی ماست در برگیرنده فرصت‌ها و چالش‌هایی است و ما باید از فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

او به اهمیت تحمل و صبر در پیشبرد این مسیر اشاره کرد و افزود: در مسیر اجرای توافق حاصل شده بین ایران و گروه 1+5‌ به تعهد دو طرف احتیاج داریم.

میتوف در بخش پایانی صحبت‌هایش تاکید کرد که ایران و بلغارستان می‌توانند همکاری‌های خوبی در زمینه مبارزه با تروریسم داشته باشند و این همکاری‌ها دارای اثرات خوب منطقه‌یی و بین‌المللی خواهد بود.

در پایان این نشست مطبوعاتی وزیر امور خارجه بلغارستان در ضیافت ناهار وزیر خارجه کشورمان شرکت کرد.

انتهای پیام

کد N1075374

وبگردی