آفتاب
حسینی‌اشکوری:

جهان اسلام نیازمند تحمل نظرات مخالف است

جهان اسلام نیازمند تحمل نظرات مخالف است

آیت‌الله سیدعلی حسینی‌اشکوری گفت: نخبگان جهان اسلام وظیفه دارند پیام اسلام را به خصوص به گوش جوانان برسانند.

آیت‌الله سیدعلی حسینی‌اشکوری گفت: نخبگان جهان اسلام وظیفه دارند پیام اسلام را به خصوص به گوش جوانان برسانند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری در نشست علمی با عنوان «تعامل اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با پیروان مذاهب» که با حضور دانشجویان شیعه و سنی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با اشاره به سیره اهل‌بیت (علیهم­‌السلام) در زمینه همزیستی اسلامی، خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی همواره جامعه متنوعی بوده است تا قبل از دوران اخیر که مسائل سیاسی به تفرقه و تکفیر دامن بزند زندگی مسالمت‌آمیز بین پیروان مذاهب طبیعی بوده و ارتباطات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای حاکم بوده است، اما شرایط کنونی وضعیت تأسف باری را به بار آورده است تا آنجا که می‌بینیم امروز ارتش نیجریه که خودش مبتلا به امثال بوکو حرام است مرتکب چنین جنایتی علیه شیعیان می‌شود.

وی در ادامه به بیان سخنی از پیامبر اسلام (ص) در حجة الوداع که فریقین آن را نقل کرده‌اند پرداخت و گفت: کسی نباید فهم را در انحصار خودش درآورد و باید آن را به دیگران منتقل کند، چون ممکن است دیگری فهم و برداشت بهتری داشته باشد؛ یعنی چه بسا دو قرائت و فهم دینی یکی خوب و دیگری خوب‌تر باشد و حق منحصر در این یا آن نباشد و این یک اصل و محور مهم برای تحمل یکدیگر در جامعه است که به طور مطلق قلم بطلان بر کسی نکشیم و خود را نیز حق مطلق نشماریم.

این استاد حوزه و دانشگاه سپس به ریشه‌یابی اختلاف در جوامع پرداخته و چهار عامل اصلی را برای آن برشمرد و اظهار کرد: اول، اختلاف مبانی و دیدگاه‌ها، برای مثال یکی مادی می‌اندیشد و دیگری الهی. دوم، رذایل اخلاقی چون لجاجت، عناد، کینه‌توزی، حسادت و غرور که مانع از پذیرش سخن مخالف ولو آن را بر حق یابد، می‌شود چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: «مِّن بَعْدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدَی...» یعنی کسانی پس از آنکه هدایت برایشان روشن گشته بود رو گرداندند.

جهل و ناآگاهی، فتنه‌انگیزی دشمنان و رذایل اخلاقی عوامل اصلی اختلاف در جوامع

حسینی‌ اشکوری افزود: سومین عامل، جهل و ناآگاهی ناشی از عدم ارتباط و دوری از یکدیگر است که بر فرض شیعیان گمان کنند که اهل سنت دشمن اهل‌بیت‌اند یا اهل سنت گمان کنند که شیعیان قرآن دیگری دارند.

وی عامل چهارم را فتنه‌انگیزی دشمنان در جهت اغراض سیاسی، اقتصادی و ... عنوان کرد و گفت: این عامل به خصوص پس از انقلاب اسلامی ایران که منافع عده‌ای را تهدید کرد افزایش یافت و می‌بینیم دشمن به گسترش هراس از یکدیگر دامن می‌زند. در اروپا اسلام هراسی، در بین اهل سنت شیعه هراسی و ایران هراسی به راه می‌اندازند تا مانع تعامل، همزیستی و گفت‌وگو شود.

این استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به نقش و وظیفه نخبگان جهان اسلام و با اشاره به سخنی از امیرالمؤمنین(ع) تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در نامه‌ای به امام حسن مجتبی (علیه­‌السلام) که آن زمان در جوانی بوده‌اند می‌نویسند: «قلب جوان چون زمین ناکشته است هرچه که در آن کشت شود را می‌پذیرد پس به ادب تو مبادرت کردم قبل از آنکه قلبت سخت شود.» لذا نخبگان جهان اسلام وظیفه دارند پیام اسلام را به خصوص به گوش جوانان برسانند.

اشکوری در پایان تاکید کرد: جهان امروز جهان بسته‌ای نیست و می‌تواند آزادانه بیندیشد. دانشگاه مذاهب اسلامی نمونه تعایش اسلامی و همزیستی مسالمت‌آمیز و زمینه خوبی در این جهت است چراکه حیات ما در این است که با مشارکت هم و به صورت مسالمت‌آمیز زندگی کنیم، انصاف داشته باشیم و بتوانیم نظر مخالف را تحمل کنیم.

براساس این گزارش، این نشست از سلسله نشست‌هایی در زمینه تقریب مذاهب است که با هدف تشریح مدل همزیستی اسلامی به همت سفیران تقریب دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود و در نهایت در قالب یک کتاب منتشر و عرضه خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1075179

وبگردی