آفتاب

المانیتور: مصوبه جدید آمریکا خلاف برجام است

المانیتور: مصوبه جدید آمریکا خلاف برجام است

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی با اشاره به مصوبه جدید آمریکا برای محدودیت قانون لغو روادیدکه ایران را هدف قرار می‌دهد،نوشت: این اقدام نقض برجام محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری – تحلیلی المانیتور،محدودیت ورود افراد تبعه ایران ،عراق، سودان و سوریه و کسانی که در طول پنج سال گذشته به این کشورها سفر کرده‌اند، به آمریکا و تغییر قانون لغو روادید برای این افراد از سوی مدافعان حقوق مدنی و اتحادیه اروپا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. بسیاری از این انتقادات روی بند 29 برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) متمرکز شده است که می‌گوید اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به علاوه آمریکا، منطبق با قوانین مربوطه شان باید از هر گونه سیاست و اقدامی که به ویژه به طور مستقیم بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر می‌گذارد و به آن لطمه وارد می‌کند پرهیز کنند. بنابراین تغییر در قانون منع روادید در آمریکا که 23 کشور از اتحادیه اروپا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و بسیاری دیگر را در بر می‌گیرد سبب می‌شود تا بازرگانان و گردشگرانی که مایل به سفر به ایران و سپس آمریکا هستند را با مشکل مواجه کند.

مقامات ایرانی در طول روزهای گذشته لحن خود را نسبت به اعمال این محدودیت‌های جدید تشدید کرده و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفت و گویی با المانیتور این اقدام را بی معنی و پوچ خواند. همچنین معاون وزیر امور خارجه ایران به طور جداگانه با کشورهای اروپایی برای مخالفت با قانون جدید آمریکا رایزنی کرده است چراکه این اقدام به طور قطع روی اقتصاد، توریسم و تعاملات فرهنگی و علمی با ایران تاثیر خواهد گذاشت و نقض برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) محسوب می‌شود.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در 19 دسامبر در نامه‌ای خطاب به همتای ایرانی خود به وی اطمینان داد که آمریکا متعهد به لغو تحریم‌های ایران طبق برجام است و به تمام تعهدات خود پایبند خواهد بود . واشنگتن به محض فرا رسیدن روز اجرای توافق هسته‌ای تحریم‌ها را لغو خواهد کرد.

کری در ادامه نامه خود تاکید کرد: من همچنین اطمینان دارم که تغییرات اخیر در قانون لغو روادید ، تحت هیچ شرایطی مانع از این نمی‌شود که ما به تعهدات‌مان بر اساس برجام پایبند باشیم و ما در روابط اقتصادی مشروع با ایران مداخله نمی‌کنیم.

المانیتور به نقل از منابع آگاه گزارش داد : ارتباط میان تهران و واشنگتن بر سر تغییرات قانون لغو روادید طی 10 روز گذشته در جریان بوده است و تاکنون سه نامه درباره‌ی این موضوع رد وبدل شده است.

آدام زوبین که چهره اصلی وضع تحریم‌های آمریکا علیه دیگر کشورها محسوب می‌شود روز 17 دسامبر به طور علنی با بیان این که واشنگتن بر سر راه تجارت با ایران، بر طبق برجام قرار نمی‌گیرد دیگران را به تجارت با ایران تشویق کرد.

تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایران – آمریکا که از مخالفان سرسخت مصوبه جدید آمریکا است، به المانیتور گفت: این نامه نشان می‌دهد که دولت آمریکا به طور جدی با اعتراض اروپایی‌ها و ایرانی‌ها مواجه شده است ، چون قانون جدید صدور ویزا احتمالا برجام را نقض می‌کند. این قانون همچنین به طور مستقیم افرادی دارای تابعیت ایرانی – آمریکایی راه هدف قرار می‌دهد که یک نگرانی بزرگ به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: این اتفاقات یک یادآوری جدی درباره‌ این موضوع است که لغو تحریم‌های ایران تا چه حد برای آمریکا چالش برانگیز است چرا که کنگره و بخش‌هایی از دولت آمریکا همچنان تلاش می‌کنند تا برجام را تضعیف کنند.

انتهای پیام

کد N1075177

وبگردی