آفتاب
نتایج انتخابات پارلمانی نشان داد؛

پایان دوران دو حزبی در اسپانیا/ راخوی در پی تشکیل کابینه

پایان دوران دو حزبی در اسپانیا/ راخوی در پی تشکیل کابینه

هر چند نتایج انتخابات پارلمانی اسپانیا حکایت از ریزش رای احزاب سنتی دارد اما با این وجود «ماریانو راخوی» مامور تشکیل کابینه جدید در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نتیجه انتخابات عمومی اسپانیا نشان دهنده پایان دوره حاکمیت دو حزبی در این کشور است. بیش از سه دهه است که دو حزب مردم و سوسیالیست در اسپانیا قدرت را در اختیار داشته اند.

با توجه به آرای اخذ شده توسط حزب محافظه کار مردم به رهبری «ماریانو راخوی» نخست وزیر فعلی اسپانیا، وی مامور تشکیل کابینه شده است.

بر اساس نتایج آرای شمارش شده، حزب پودموس بیشترین آراء در کاتالونیا را به نام خود ثبت کرده و این در حالیست که حزب چپ در این منطقه تنها ۱۰ درصد کرسی های پارلمان را به دست آورده است.

حزب ملی گرای همگرایی کاتالونیا به رهبری آرتور مس، هفت کرسی خود را در این انتخابات از دست داده است.

حزب سبزهای اسپانیا نیز با کسب ۱۲ کرسی در جمع حزب ائتلافی پیروز در انتخابات هستند. ارنست اورتاسون، نماینده سبزهای پارلمان اروپا می گوید: «نتایج آرا نشان می دهد که پودموس و پابلو اگلسیاس به سمت تغییر قدرت سیاست در اسپانیا پیش می روند.»

حزب پودموس که از مخالفان سیاست های ریاضت اقتصادی است همراه با حزب لیبرال سیودادانوس با یکدیگر بیشترین آراء را به دست آورده اند این در حالیست که حزب محافظه کار مردمی در کاتالونیا اکثریت را از دست داده است.

رهبر حزب پودموس می گوید، «سیستم سیاسی اسپانیا هرگز مثل گذشته نخواهد شد.»

چپ های جدایی طلب کاتالونیا در این میان بهترین نتیجه انتخابات پارلمانی را طی یک دهه گذشته از آن خود کرده و از سه کرسی تعداد کرسی های کسب شده توسط این حزب تا ۹ کرسی افزایش یافته است.

عضو چپ های جدایی طلب کاتالونیا در پارلمان اروپا می گوید: «با پودموس گزینه می تواند این باشد که پیروز های اصلی، احزابی هستند که خواهان جدایی از اسپانیا نیستند.»

حزب پودموس اگرچه با برپایی رفراندوم برای جدایی کاتالونیا از اسپانیا موافق است اما خواهان جدایی این منطقه از اسپانیا نیست.

فرانچسکو هومس، کاندیدای حزب وابسته به حزب حاکم کاتالونیا می گوید: «شرایط بسیار سختی در اسپانیا پیش رو خواهد بود که باعث تغییر شرایط سیاسی در کشور می شود، هنوز مذاکراتی برای چگونگی شکل گیری احزاب در کنار هم و ائتلاف آنها صورت نگرفته است.»

با توجه به راه یافتن احزاب جدید به پارلمان، اکنون احزاب اسپانیا فرصتی برای مذاکره خواهند داشت تا بتوانند برای تشکیل دولتی جدید با روشی کاملا متفاوت طی سه دهه گذشته اقدام کنند.

کد N1075126

وبگردی