آفتاب

واکنش شورای ملی ایرانیان آمریکا به محدودیت‌های جدید ویزا

واکنش شورای ملی ایرانیان آمریکا به محدودیت‌های جدید ویزا

ایرنا نوشت: تارنمای «پیتزبورک پست گازت» به نقل از شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)، لحن قانون لغو 'لغو روادید آمریکا' را برای کسانی که به ایران سفر می کنند، تبعیض آمیز خواند و نوشت، این قانون ایرانی های آمریکا را به شهروند درجه 2 تبدل می کند.

این تارنمای آمریکایی در نوشتاری به قلم یکی از مسئولان شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) آورده است: «هفته پیش مجلس نمایندگان آمریکایی در اقدامی سریع که مورد غفلت بسیاری ازفعالان و مدافعان آزادی های مدنی قرار گرفت، قانون جلوگیری از سفر تروریست ها و تقویت برنامه لغو روادید را تصویب کرد که هدف از آن اصلاح برنامه لغو روادید آمریکا بود و مورد حمایت هر دو حزب اصلی این کشور قرار گرفت؛ مصوبه ای که محدودیت های سفر بین 38 کشور اروپایی و آسیایی را به عنوان بخشی از این برنامه تشدید می کند.»
گزارش افزوده است: جمهورخواهان به بهانه حملات تروریستی به سن برناردینو در کالیفرنیا و پاریس در فرانسه مصوبه ای را به رای گذاشتند که در آن از لحنی تبعیض آمیز علیه اتباع دو ملیتی عراق و سوریه و ایران و سودان استفاده شده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: چنین محدودیتی سفر تعداد بی شماری از روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر را که برای تهیه گزارش به مناطق جنگی سفر کرده اند، با موانعی مواجه خواهد کرد. در عین حال، از آنجایی که بر اساس قوانین ایرانی فردی که پدر ایرانی دارد شهروند این کشور محسوب می شود، بسیاری از آمریکایی های ایرانی تبار و حتی آنهایی که هرگز به ایران پا نگذاشته اند، باید برای سفر به آمریکا ویزا بگیرند.

نویسنده گزارش افزوده است: شورای ملی ایرانیان آمریکا در مخالفت با چنین مصوبه ای تلاش هایی را برای جلوگیری از تبدیل شدن چنین مصوبه ای به قانون به کار بست. در جریان چنین تلاش هایی، بسیاری این پرسش را مطرح کردند که چرا باید آزادی های مدنی را برای تقویت امنیت ملی فدا کرد؟
«زنی که در عملیات تروریستی در سن برناردینو شرکت داشت پاکستانی تبار بود و در دورانی که در عربستان زندگی می کرد با حضور در مدرسه وهابی ها تحت تاثیر گرایش های افراطی قرار گرفت اما در فهرست برنامه محدود کردن لغو روادید آمریکا به نام پاکستان و عربستان اشاره ای نشده است. این به این معنا نیست که این کشورها باید مشمول چنین قانونی شوند اما تلاش ها برای مقابله با تروریسم بر اساس ریشه های قومی آنها، بدون توجه به رفتار آنها بیهوده است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: مصوبه ای که با امضای «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا به قانون بدل شد، الگوی خطرناکی را با تبعیض قائل شدن علیه شهروندان آمریکایی و اروپایی پابیند به قوانین، صرفا به خاطر ریشه های نژادی آنها بنا می نهد و به افرادی مانند آمریکایی های ایرانی تبار می گوید که میراث ایرانی شان، آنها را به شهروند درجه 2 تبدیل می کند. این در حالی است که ایرانیان آمریکا بیش از هر شهروند آمریکایی معمولی به این قانون جدید مظنون هستند زیرا دو گذرنامه دارند.

«قانونگذاران آمریکا مسیر غیرمحتاطانه و فارغ از دوراندیشی را در پیش گرفته اند اما مساله ای که آنها قادر به درک آن نیستند این است که سیاست های آنها امنیت ما را تامین نخواهد کرد بلکه باعث منزوی شدن بیشتر ما خواهد شد.»

مصوبه محدودیت های جدید روادید آمریکا با مخالفت های گسترده ای از جمله از سوی اتحادیه اروپا مواجه شده است. این مصوبه شهروندان 38 کشور را که با آمریکا لغو روادید هستند، تحت تاثیر قرار می دهد.
با این حال «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نامه ای به «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان که دیروز (یکشنبه) منتشر شد، اطمینان داد دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای دراختیار خود اجازه نخواهد داد قانون جدید ویزا مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.

سید «عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه و رییس ستاد پیگیری اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در صفحه اینستاگرام خود نامه جان کری را تعهد محکمی از سوی دولت آمریکا ارزیابی کرد تا اجرای برجام دچار خدشه نشود.

52261

کد N1075078

وبگردی