آفتاب
در دیدار با هیاتی از ترکیه‌؛

الزعبی: اردوغان گره‌ای در روابط دمشق و آنکارا است

الزعبی: اردوغان گره‌ای در روابط دمشق و آنکارا است

وزیر اطلاع رسانی سوریه در دیدار با هیاتی از ترکیه، اردوغان را گره‌ای در روابط سوریه و ترکیه توصیف کرد. هیات ترکیه‌ای حاضر در دمشق نیز اعلام کرد که بیشتر مردم ترکیه از سیاست‌های اردوغان و دولتش حمایت نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،‌ عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه و فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه با هیاتی از حزب "وطن" ترکیه دیدار کردند.

الزعبی در این دیدار عنوان داشت: نظام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه یک حالت فوق العاده و گره‌ و مانعی در مسیر همکاری‌ها و روابط دولت سوریه و ترکیه است اما این گره هیچ تاثیری در روابط دوستانه وبرادرانه دو کشور نخواهد گذاشت وبالاخره احساسات دوستانه وبرادری دو ملت پیروز خواهد شد.

وی افزود: روابط تاریخی، فرهنگی و تجاری میان مردم سوریه و ترکیه وجود دارد اما مشکل از جانب رجب طیب اردوغان است که گزینه ایدئولوژی را در راس گزینه‌ها قرار داده و بر گزینه‌های ملی برتری داده و به نحوی بدی در قبال روابط سوریه و ترکیه عمل کرده است.

الزعبی گفت: همه می‌دانند که بلندپروازی‌های برخی و تمایلات ایدئولوژیکی آنها مصیبت‌ را به منطقه آورده است. برخی از کشورها در منطقه همچون عربستان و قطر هستند که منفعتشان تخریب کشورهایی چون سوریه، ترکیه و عراق است.

این مقام سوری این سوال را مطرح کرد که چگونه اردوغان تعامل و ارتباط خود با گروه تروریستی داعش را منکر می‌شود در حالی که تصویرهای منتشر شده در رسانه‌ها کانتینرهای انتقال نفت را نشان می‌دهد که از سوریه به سمت ترکیه می‌شود و سیاست اردوغان ترکیه را به مشکلات بسیاری می‌کشاند.

الزعبی همچنین از آمادگی خود برای هرگونه همکاری در زمینه رسانه‌ها که در راستای خدمت به منافع مشترک دو ملت دوست سوریه و ترکیه باشد و تصویر واقعی را از رخدادها در سوریه نشان دهد اعلام کرد.

معاون وزیر خارجه سوریه نیز در دیدار با این هیات ترکیه‌ای گفت که روابط برادری میان دو ملت سوریه و ترکیه وجود دارد که این روابط تاریخی است و هیچ کس نمی‌تواند پیوندهای این روابط را از هم بگشاید.

وی افزود: نظام اردوغان همچنان از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و محدود کردن آزادی‌ها در ترکیه شنیع‌ترین جنایت‌ها را علیه ملت‌های ترکیه و سوریه مرتکب می‌شود.

مقداد گفت: سوریه به هیچ وجه بر روی پیوستن نظام اردوغان به ائتلاف علیه داعش یا جبهه النصره و دیگر تشکیلات وابسته به القاعده حساب باز نکرده است چرا که بخش اساسی از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از این گروه‌ها از سوی اردوغان صورت می‌گیرد.

وی اقدام نظام ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روسی که با تروریست‌ها در خاک سوریه می‌جنگید محکوم کرد و گفت که این اقدام جنایتکارانه در راستای حمایت از داعش و سرپوش گذاشتن بر سرقت نفت و آثار باستانی سوریه توسط نظام اردوغان صورت گرفت.

مقداد با تاکید بر پایبندی سوریه به راهکار سیاسی برای بحران که برمبنای گفت‌وگوی سوری سوری با رهبری دمشق و بدون هیچ گونه مداخله خارجی باشد تاکید کرد و گفت که گروه‌های تروریستی بخشی از این گفت‌وگو نخواهند بود.

در همین حال اسماعیل حقی بکین، رئیس این هیات ترکیه‌ای گفت: موضع ترکیه موضع شخص اردوغان نیست و ترکیه در حال حاضر بهای اقداماتی را می‌پردازد که اردوغان راضی شده است تا این نقش را در منطقه برای تجزیه تمامیت کشورها و هویت آنها ایفا کند و وی به قدرت رسید تا به این طرح تجزیه‌ای خدمت برساند تا امنیت اسرائل حفظ شود.

وی افزود: ما باید علیه سیاست‌ اردوغان مبارزه کنیم چرا که سیاست‌های اردوغان منافع ترکیه را نادیده می‌گیرد.

بکین افزود: سوریه دروازه اصلی برای ترکیه به سمت منطقه عربی است و ما به رهبرانی نیاز داریم که درس‌های تاریخ برای برخورد با طرح‌هایی که منطقه را هدف قرار می‌دهد و از سوی عربستان سعودی مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد آموخته‌اند و هر چیزی که به سوریه ضرر می‌رساند به ضرر ترکیه نیز تمام می‌شود.

بکین بر لزوم داشتن اراده لازم برای یکپارچگی میان کشورهای سوریه، عراق و ایران و تاسیس یک ساختار اقتصادی و سیاسی در منطقه تاکید کرد و عنوان داشت که هدف از این سفر تبادل نظر با مقامات سوری و انتقال تصویر واقعی رسمی دولت سوریه به افکار عمومی در ترکیه است به ویژه اینکه تبلیغات رسانه‌ای سیاهی در ترکیه علیه سوریه صورت می‌گیرد.

بکین گفت: بیشتر مردم ترکیه از سیاست‌های اردوغان و دولتش حمایت نمی‌کنند به ویژه اینکه ملت ترکیه خواهان برقراری بهترین روابط دوستی و محبت با دوستان سوری خود است.

وی گفت: مردم ترکیه نسبت به افزایش حضور گروه تروریستی در منطقه و حمایت اردوغان از این تروریسم نگران هستند چرا که ترکیه هدف بعدی این تروریست‌ها خواهد بود.

در این نشست دریادار سونر بولات، رئیس سابق سازمان اطلاعات دریایی ترکیه و ژنرال بایزید قرتاش، افسر سابق در نیروهای هوایی ترکیه حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N1074984

وبگردی