آفتاب

عراقچی، تاریخ آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده ایران را اعلام کرد

عراقچی، تاریخ آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده ایران را اعلام کرد

تسنیم نوشت: رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام از آزاد شدن دارایی‌های مسدود شده کشورمان در بانک‌های خارجی از اواسط یا حداکثر اواخر دی خبر داد.

سیدعباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام از آزاد شدن دارایی های مسدود شده کشورمان در بانکهای خارجی از اواسط یا حداکثر اواخر دی خبر داد.

عراقچی گفت: در برجام کاملا مشخص است که چه تحریمهایی برداشته می شود طبعا دارایی های مسدود شده ایران در بانکهای خارجی آزاد و تبادلات بانکی به عنوان مهمترین تحریم علیه ما رفع خواهد شد.

وی لغو تحریمهای حمل و نقل، کشتیرانی، بیمه و فروش نفت را از دیگر مصادیق رفع تحریمها از روز اجرای برجام دانست و افزود: تحریمهایی که در میزان فروش نفت ما وجود دارد بلافاصله برداشته خواهد شد و فروش نفت و انتقال پولش آزاد می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین با اشاره به موضوع تبادل سوخت گفت: تمهیدات و ترتیبات بسیار خوبی برای این موضوع در نظر گرفته شده است و طبق قرارداد بسیار محکمی که با دولت روسیه امضاء کرده ایم برای فروش اورانیوم غنی شده ایران و خرید کیک زرد معامله کاملا مناسبی انجام شده است.

عراقچی افزود:‌ ما در مقابل بیش از 9 تن مواد اورانیوم غنی شده حدود 140 تن کیک زرد دریافت می کنیم که کیک زرد قبلا به ایران وارد شده است و آن را دریافت کرده ایم و اکنون در انبارهای سازمان انرژی اتمی نگهداری می شود .

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اضافه کرد: مواد غنی شده ما هنوز به روسیه انتقال داده نشده است و این کار در روزهای آینده انجام خواهد شد.

وی گفت:‌ معامله جانبی نیز در کنار این انتقال مواد در حال انجام است و سازمان انرژی اتمی وارد معاملات بین المللی مواد هسته ای شده است.

عراقچی افزود: بر این اساس مقداری از ضایعات مواد غنی شده 20 درصدی طبق ترتیبات دیگری فروش می رود که در مقابل آن هم کیک زرد به میزان بسیار معتنابهی به کشور وارد خواهد شد.

وی گفت: روند برجام در مسیر قرار دارد و طبق جدول زمان بندی در اواسط دی به روز اجرایی شدن ‌می‌رسیم که اگر همه چیز طبق روال کنونی طی شود وقتی به آن روز برسیم تحریمها عملا برداشته خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه افزود:‌ اکنون تحریمها روی کاغذ برداشته شده و قوانین لغو تحریم‌ها صادر و امضا شده و فقط اجرای آن مانده است که روز اجرایی شدن یعنی اواسط یا اواخر دی صورت خواهد گرفت.

52261

کد N1074937

وبگردی