آفتاب

استاندار البرز: با برهم زنندگان محافل سیاسی برخورد قانونی شود

استاندار البرز: با برهم زنندگان محافل سیاسی برخورد قانونی شود

استاندار البرز به برخی اقدامات غیرقانونی در لغو محافل سیاسی در استان، اشاره و تاکید کرد: این اتفاقات نادرست باید توسط فرماندار پیگیری شود تا آنهایی که تخلفی انجام داده‌اند به دست قانون مجازات شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، سید حمید طهایی در نشست پاییزه احزاب و تشکل‌های سیاسی استان البرز که شامگاه امروز یکشنبه(29آذر) در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، گفت: عده‌ای در استان تلاش می‌کنند اعتدال را زیر سوال ببرند اما احزاب باید تلاش کنند این موضوع را خنثی کنند.

وی به کارکرد احزاب، اشاره و تصریح کرد: اعلام دیدگاه‌ها، نظرات و انتقادهای احزاب، فرصت خوبی را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد تا از دیدگاه‌های این تشکل‌ها بهره‌مند شوند. همه احزاب در اصول خود مشترک هستند و می‌توان یک منشور واحد را در میان آنان دید و فقط در فروع است که دیدگاه‌های احزاب با هم متفاوت است.

طهایی با بیان اینکه احزاب اصول‌گرا و اصلاح‌طلب از هم جدا نیستند، گفت: مگر می‌شود کسی که به دنبال اداره جامعه است به دنبال اصلاح و تحول نباشد؛ اصول نیز مبحث محوری همه احزاب است که همه به دور آن جمع شده‌اند.

استاندار البرز اذعان کرد: این ایام بهار فعالیت‌های احزاب است تا بتوانند با بیان نظرات خود به شورآفرینی در جامعه پرداخته و قدرت را از طریق صندوق‌های رای کسب کنند. احزاب باید بتوانند براساس جذب حداکثری و بدون دفع به سازماندهی افرادی بپردازند که دیدگاه‌هایشان به دیدگاه حزب نزدیک است، پس سازماندهی در ساختار احزاب بسیار مهم است که در این ایام به بهترین نحو می‌تواند انجام شود.

این مسئول افزود: آن حزبی می‌تواند در انتخابات پیروز باشد که سازماندهی خوبی انجام دهد و نظرات خود را به بهترین نحو در جامعه تشریح و تبیین کند.

وی به نقش غیرقابل انکار رسانه‌ها در رقم خوردن نتایج انتخابات اشاره و بیان کرد: اما گاهی شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که مردم برخلاف جو غالب رسانه‌ای تصمیم گرفته‌اند که نمونه‌های آن را در دوم خرداد 76 و تا حدی در 24 خرداد 92 دیدیم.

طهایی یادآور شد: همه تلاش احزاب خدمت به مردم است و احزاب استان البرز با معرفی بیشتر البرز و شناساندن این پتانسیل‌ها می‌توانند به بهترین نحو به مردم خدمت کنند.

این مسئول به اهمیت چارچوب‌بندی وعده‌های انتخاباتی، اشاره و تاکید کرد: نامزدها نباید به مردم وعده‌هایی دهند که در حد توانشان نیست و به خصوص احزاب باید روی این رفتار نامزدهایشان نظارت داشته باشند.

وی با بیان اینکه رای یک جوان رای اولی با رای عالی‌ترین مقام مملکت برابری می‌کند، افزود: این بسیار ارزشمند است و باید بدانیم که این حق به سادگی به دست نیامده و تلاش‌های زیادی در پیروزی انقلاب انجام شده است تا به این حق رسیده‌ایم.

طهایی از جایگاه زنان در جامعه گفت و تصریح کرد: زنان نیمی از جمعیت این جامعه را تشکیل می‌دهند و اگر تصمیم بگیرند که نمایندگان را از میان خودشان انتخاب کنند می‌توانند به موفقیت‌های چشمگیری برسند.

نماینده عالی دولت در استان البرز به نگرانی برخی از احزاب نسبت به ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات در برخی شهرستان‌های استان، اشاره و تاکید کرد: ارزیایی من این است که جای هیچ نگرانی وجود ندارد و نباید در این خصوص دغدغه‌ای داشت.

طهایی در پایان، بیانیه اخیر آژانس در مورد پی ام دی را معجزه دانست و ضمن تبریک این رخداد گفت: بالاخره جامعه جهانی پس از 12 سال حرف حق جمهوری اسلامی را پذیرفت و امیدواریم در ادامه اتفاقات به گونه‌ای رقم بخورد که شرایط اقتصادی مملکت بهبود پیدا کند.

در ادامه این نشست، دبیران و نمایندگان احزابی چون اعتماد ملی، اتحاد ملت، انجمن مدرسین دانشگاه‌های استان، اعتدال و توسعه، کارگزاران سازندگی و جمعیت هم‌اندیشان البرز به ایراد سخنرانی پرداختند.

دلشاد، دبیر حزب اعتدال و توسعه شاخه البرز به تاریخچه تشکیل این حزب، اشاره و تصریح کرد: این حزب در سال 87 با تشکیل شورای مرکزی با استفاده از رهنمودهای دکتر روحانی به دبیری محمدباقر نوبخت کار خود را آغاز کرد. برخی از دیدگاه‌های تند دو جناح منجر به حذف برخی از مدیران باتجربه و کارآمد نظام می‌شد و این حزب به این دلیل تشکیل شد تا از منزوی شدن برخی سرمایه‌های کشور جلوگیری کند.

سپس محمد حاجی‌زاده، دبیر موسسه جمله با تاکید بر اهمیت دادن به جوانان برای حضور در عرصه‌های مدیریت کشور گفت: بسیاری از مدیران کنونی در روزگار جوانی خود به عرصه‌های مدیریتی کشور راه یافته‌اند و جا دارد اکنون نیز حضور جوانان جدی گرفته شود.

وی با انتقاد از عدم تغییر جو سیاسی دانشگاه‌ها نسبت به دوره قبل اذعان کرد: مسئولان باید مساعدت کنند تا این جو دانشگاه تغییر کند، زیرا احساس ما این است که هنوز آن طور که باید تغییر چندانی در فضای دانشگاه‌ها رقم نخورده است.

پس از وی، رویا بلوری از نمایندگان حزب اتحاد ملت و فعال حوزه زنان در استان به افزایش سطح سواد زنان در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: علی‌رغم این واقعیت، افزایش سطح سواد به بهبود جایگاه زنان در جامعه کمک نکرده است و امیدواریم روزی نرسد که برخی کشورهای منطقه که از ما عقب‌تر بودند در حوزه مشارکت زنان از ما پیشی بگیرند.

وی به حرکت حزب اتحاد ملت در چارچوب قانون اساسی، اشاره و تصریح کرد: این حزب بدون هیچ گونه سهمیه‌بندی جنسیتی 25 درصد از کرسی‌های شورای مرکزی را در اختیار زنان قرار داده است. مرد و زن باید فرصت‌هایی برابر داشته باشند، چرا که زنان نیز به اندازه مردان توانایی دارند تا به توسعه جامعه کمک کنند و از ثبت‌نام داوطلبان زن مجلس خبرگان نیز خرسند شدیم.

وی با تاکید بر تامین امنیت برای انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان و امنیت برقراری مجالس سیاسی و اینکه همه گروه‌ها بتوانند در عرصه سیاسی حضور داشته باشند اذعان کرد: اگر به قانون اساسی احترام گذاشته شود، ترکیب مجلس به گونه‌ای رقم خواهد خورد که علی‌رغم حمایت از دولت از نقد آن نیز غافل نخواهد شد.

محسن پورکریمی، دبیر حزب اعتماد ملی نیز با انتقاد از اتفاقات اخیری که در بر هم خوردن مجالس اصلاح‌طلبان رخ داد گفت: طبق اصل 26 قانون اساسی همه احزاب و اقلیت‌های دینی در برگزاری مجالس آزادند. باید فضا برای حرکت اصلاح‌طلبان مهیا شود تا زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو فراهم گردد.

در ادامه این نشست، نماینده انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های استان البرز با بیان اینکه البرز بزرگ‌ترین مرکز علم و فناوری کشور است، گفت: وجود 19 پژوهشکده و پژوهشگاه و 10 دانشگاه در البرز قدرت تاثیرگذاری زیادی را در سطح کلان در اختیار استان قرار می‌دهد که استفاده از آن به همکاری همه مسئولین نیازمند است.

وی تصریح کرد: نمایندگان استان در مجلس، ویترین البرز هستند و باید افرادی را انتخاب کنیم که متخصص و توانمند باشند تا بتوانند امور استان را پیش ببرند.

نماینده انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های استان از اهمیت حضور زنان و جوانان در انتخابات پیش رو گفت و تاکید کرد: در اکثر دانشگاه‌های کشور بیش از 80 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را زنان تشکیل می‌دهند اما کمترین تاثیر را در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دارند که باید برای حل آن چاره‌ای اندیشید.

محمدحسین خلیلی اردکانی، دبیر حزب اتحاد ملت نیز دیکتاتوری قبل از انقلاب و برخی تنگ نظری‌های پس از انقلاب را عامل محدودیت احزاب در ایران دانست و گفت: احزاب در ایران همانند طفلی خردسال‌اند که متاسفانه گاها محدودیت‌ها برای عملکرد آنها وجود دارد.

خلیلی افزود: مشکلات کرج بسیار فراتر از معدل مشکلات در کشور است و تنوع قومی در کرج می‌طلبد که فعالیت‌های مدنی بیشتر تقویت شود.

حیدر سمیرکرم، دبیر حزب ندای ایرانیان نیز به تازه تاسیس بودن این حزب، اشاره و تصریح کرد: این حزب در حال حاضر با 120 عضو در سه حوزه فعال بوده و میانگین سنی اعضا به 35 سال می‌رسد.

وی اذعان داشت: یکی از مهمترین بحث‌هایی که در توسعه سیاسی مطرح می‌شود بحث حقوق شهروندی است اما در استان البرز مردم از بدیهی‌ترین حقوق مثل هوای تمیز و ترافیک روان نیز برخوردار نیستند.

سمیرکرم به برگزاری نشست فصلی احزاب اشاره کرد و گفت: این نشست‌ها خوب است ولی باید تمهیدی اندیشید که با خروجی همراه باشد که می‌توان با تشکیل میز احزاب در استانداری و ایجاد رابطه مداوم میان استانداری و احزاب استان به این هدف رسید. بحث حقوق شهروندی یکی از شعارهای دولت است و حزب ندای ایرانیان به عنوان یک حزب جوان همراهی خود را با این مبحث اعلام می‌کند.

در پایان نشست پاییزه احزاب و تشکل‌های سیاسی استان البرز، نماینده حزب کارگزاران سازندگی نیز گفت: یکی از شرایط توسعه سیاسی، وجود احزاب مقتدر و قانونی است اما متاسفانه در ایران حزب هنوز آن جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. دولت باید از احزاب و تشکل‌های سیاسی حمایت کند تا فضای بحث و گفت‌وگو باز شود، چرا که یکی از لوازم توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی است.

انتهای پیام

کد N1074932

وبگردی