آفتاب

نخست وزیر سابق قطر متهم به سوء استفاده از مصونیت قضایی شد

نخست وزیر سابق قطر متهم به سوء استفاده از مصونیت قضایی شد

نخست وزیر سابق قطر در حالی به راه اندازی هتلی در لندن و انجام امور تجاری متهم شده است که براساس کنوانسیون وین نمی‌توانسته‌ از مصونیت دیپلماتیک خود برای فعالیت‌های تجاری شخصی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست وزیر اسبق قطر است که نامش در پرونده فواز العطیه، شهروند انگلیسی قطری الاصل مطرح شده است. العطیه ادعا می‌کند ماموران حامی شیخ قطری به اشتباه وی را به 15 ماه حبس و شکنجه محکوم کرده‌اند.

العطیه ادعا می‌کند طی این مدت وی در زندان انفرادی نگهداری می‌شده، نمی‌توانسته بخوابد و تنها با دستبند و برای بازجویی بیرون می‌آمده است. وی همچنین گفته است که الثانی ترتیب مصادره اموال او را در قطر داده است. او اکنون خواهان صدها میلیون پوند خسارت برای از دست دادن زمین پدری‌اش است.

در همین حال وکلای الثانی می‌گویند، این ادعاها ترکیبی از تحریف، اغراق و دروغ است و نخست وزیر هیچ ارتباطی با حبس العطیه نداشته است.

تاکنون الثانی از خود دفاعیه‌ای منتشر نکرده است اما وکلای وی در تلاشند دادگاه را نسبت به کذب بودن دادخواست متقاعد کنند. الثانی اکنون در سفارت قطر در انگلیس مشغول است و ادعا می‌کند که با توجه به داشتن مصونیت قضایی در این دادگاه حضور نخواهد یافت از آن طرف العطیه تاکید می‌کند که وی تحت این شرایط اقدام به فعالیت تجاری مشخصی می‌کند.

نخست وزیر سابق قطربا داشتن سرمایه شخصی به ارزش 8 / 7 میلیارد پوند یکی از شخصیت‌های مهم در اداره سرمایه‌گذاری قطر است. وی در سال 2013 پس از کناره‌گیری امیر قطر به نفع پسرش از سمتش به عنوان نخست وزیر، وزیر خارجه و رئیس اداره سرمایه‌گذاری قطر استعفا داد.

انتهای پیام

کد N1074873

وبگردی