آفتاب

پایانی بر سیستم کلاسیک دو حزبی اسپانیا

پایانی بر سیستم کلاسیک دو حزبی اسپانیا

انتخابات پارلمانی در اسپانیا روز یکشنبه در این کشور برگزار شد.

 

 

 

وب سایت شبکه خبری یورونیوز گزارش داد:  در این انتخابات اگرچه حزب حاکم یعنی حزب محافظه کار مردم به رهبری ماریانو راخوی نخست وزیر این کشور کرسی های بیشتری را کسب کرده است، اما دو حزب پودموس و شهروندان نیز به نتایج مهمی دست یافتند. این نتایج چشم انداز خوبی برای این دو حزب در آیندۀ سیاسی اسپانیا نشان می دهد.

پابلو ایگلسیاس، رهبر حزب چپ گرای پودموس در نطق خود پس از اعلام نتایج گفت: «امروز یک روز تاریخی است. یک عصر سیاسی جدید آغاز شده است، عصری که به سیستم کلاسیک دو حزبی پایان می دهد.»

حزب پودموس که یکی از مخالفان سرسخت برنامه های ریاضت اقتصادی دولت محافظه کار ماریانو راخوی است ۶۹ کرسی از پارلمان اسپانیا را به خود اختصاص داده و در جایگاه سوم این انتخابات ایستاده است.

حزب سیدادانوس یا شهروندان نیز که پایگاه آن در ایالت کاتالونیاست، یکی دیگر از احزابی است که به مهرۀ مهمی در سیاست اسپانیا تبدیل شده است. این حزب ۴۰ نماینده را در این انتخابات راهی پارلمان کرد.

آلبرت ریورا، رهبر این حزب می گوید:«میلیون ها اسپانیایی تصمیم گرفته اند که این کشور تغییر کند. آنها می گویند دورۀ دو حزبی و انتخاب میان سرخ یا آبی کافی است. ما خواهان تغییر هستیم و امشب اسپانیایی ها بیش از پیش ارادۀ خود برای این تغییر و گفت و گو نشان دادند.»

با اینحال هیچکدام از این احزاب اکثریت را به دست نیاورده اند و دولت آیندۀ اسپانیا یک دولت ائتلافی خواهد بود.

به گفتۀ خبرنگار یورونیوز از مادرید اکنون و با پایان یافتن این انتخابات، مذاکرات میان احزاب مختلف از جناح های چپ و راست و محافظه کار برای تشکیل یک دولت ائتلافی مستحکم برای ثبات کشور آغاز شده است.

حزب سوسیالیست اسپانیا ۹۰ کرسی را کسب کرده و در صورت ائتلاف با حزب پودموس و دیگر احزاب چپ مانند اونیدا و دو حزب منطقه ای دیگر از این جناح می تواند جمعا ۱۷۵ کرسی از پارلمان را کسب کند. در اینصورت شانس این جناح برای تشکیل دولت ائتلافی آیندۀ اسپانیا نسبت به احزب محافظه کار بیشتر است.

پارلمان اسپانیا ۳۵۰ کرسی دارد و یک حزب باید ۱۷۶ نماینده به این پارلمان بفرستد تا بتواند اکثریت مطلق را کسب کند.

52310

کد N1074845

وبگردی