آفتاب
با هدف تاسیس حزبی جدید؛

رئیس جنبش ندای تونس رسما از این حزب جدا شد/المرزوقی با"حزب اراده تونس" به سیاست بازگشت

رئیس جنبش ندای تونس رسما از این حزب جدا شد/المرزوقی با"حزب اراده تونس" به سیاست بازگشت

دبیرکل حزب ندای تونس از جدایی رسمی و نهایی خود از این حزب به منظور ایجاد حزب جدید خبر داد و اعلام کرد: این تصمیم با توجه به نشست اعضای حزب اتخاذ شده و حزب جدید بر اساس تفکرات حبیب بورقیبه خواهد بود. این در حالی است که رئیس جمهور سابق این کشور از تاسیس حزب جدیدی با عنوان "حزب اراده تونس" خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه رای الیوم، طبق بیاینه حزب ندای تونس، محسن مرزوق، دبیرکل این حزب در نهایت تصمیم گرفت به طور کامل از تمامی تشکیلات و سازمان‌های مسئول بحران کنونی جدا شده و تمامی دستورات صادر شده از سوی این نهادها را به رسمیت نشناسد.

طبق بیانیه مذکور، این تصمیم با هدف مقابله با رویکرد غیردموکراتیک مبتنی بر "انتصابات بر اساس دوستی‌ها، چانه‌زنی‌ها، تعلیق و کوتاهی و ایجاد انحرافات" که هدف نابودی اصول و اهداف طرح ملی جنبش ندای تونس را دنبال می‌کند، اتخاذ شده است.

جداشدگان از حزب تاکید کردند که بر طرح ملی اصلی که مبتنی بر تفکرات الحبیب بورقیبه، موسس ندای تونس بوده و نیز پایبندی به چارچوب گفتگوها درباره اصول و اهداف طرح اصرار دارند.

جریان جداشده از این جنبش اظهار داشتند، کمیته ملی برای پیگیری و ارتباط و نیز کمیته‌های منطقه‌ای و بومی مشابهی برای تمامی توانمندی‌های ملی تشکیل خواهند شد.

همچنین کنفرانس کوچکی با هدف بررسی نتایح کمیته‌ها و تصویب آنها در نهم ژانویه 2016 برگزار خواهد شد و پس از آن نشستی گسترده برای اعلام نتایج نهایی فعالیت کمیته‌ها برگزار شده و در برای حرکت در مسیر طرح سیاسی مورد نظر گشوده خواهد شد.

بوجمعه الرمیلی، سخنگوی حزب ندای تونس روز شنبه با اشاره به اینکه کنفرانس حزب در دهم ماه آتی میلادی به پایان خواهد رسید، فاش کرد که بیشتر کمیته‌های آماده‌سازی کنفرانس، کار خود را شروع کرده‌اند.

باجی قائد السبسی، رئیس جمهور تونس نیز کمیته 13 نفره را مسئول حل بحران جنبش ندای تونس کرده بود.

این جنبش که توسط السبسی تاسیس شده اوایل ماه گذشته میلادی با معرفی 13 نماینده این حزب به پارلمان زلزله‌ای در این کشور به پا کرد که به جنبش النهضه اجازه داد که از نظر تعداد رتبه اول را در پارلمان به دست آورد.

اختلافات داخلی در این حزب به دنبال درگیری دو جریان یکی به رهبری مرزوق و دیگری به رهبری حافظ السبسی، پسر سبسی که معاون دبیرکل نیز هست،‌ افزایش یافت.

از سوی دیگر المنصف المرزوقی، رئیس جمهور سابق تونس در نشستی در پایتخت این کشور، از راه‌اندازی حزب جدیدی تحت عنوان "جنبش اراده تونس" خبر داد و اعلام کرد که با گذشت یک سال از شکستش در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به فضای سیاسی کشور بازگشته است.

المرزوقی گفت: امروز همراه با شما و با کمک شما، تاسیس "جنبش اراده تونس" را برای ادامه مسیر مردم اعلام می‌کنم.

به دنبال انقلاب مردمی که منجر به سرنگونی زین العابدین بن علی، رئیس جمهور سابق شد، مرزوقی به مدت سه سال ریاست جمهوری تونس را بر اساس انتخاب توافقی شورای موسسان برعهده داشت.

وی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در رقابت با السبسی شکست خورد.

مرزوقی از ائتلاف حاکم خواست برای تعیین استراتژی توافقی برای مبارزه با تروریسم و فساد و دستیابی به توافقی برای اجرای عدالت انتقالی، گفتگوها از سر گرفته شوند.

مرزوقی 70 ساله پزشک و فعال حوزه حقوق بشر سال 1994 پس از آنکه بن علی را در انتخابات ریاست جمهوری به چالش کشید، زندانی شد.

انتهای پیام

کد N1074723

وبگردی