آفتاب

آسانژ: آمریکا از سال 2006 برنامه برکناری اسد را داشت

آسانژ: آمریکا از سال 2006 برنامه برکناری اسد را داشت

بنیانگذار ویکی لیکس بار دیگر اعلام کرد، آمریکا از سال 2006 برنامه داشت تا رئیس جمهوری سوریه را از قدرت کنار بزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس گفت: اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهند آمریکا از سال 2006 قصد برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت را داشته است.

این افشاگر سیاست‌های محرمانه آمریکا طی برنامه‌ای مستند که از شبکه یک روسیه پخش شد خاطرنشان کرد، بخشی از این استراتژی از طریق تحریک دولت اسد عملی شد.

آسانژ در ادامه این مستند می‌گوید، واشنگتن قصد دارد دولت سوریه را دچار پارانویا کرده و آن را مجبور به "ابراز واکنش بیش از حد" کند. همزمان تلاش می‌کند تا به تنش‌ها بین شیعه و سنی دامن بزند.

وی ادعا می‌کند اعضای نیروی هوایی آمریکا، انگلیس و فرانسه پیش از این در دسامبر 2011 با نمایندگان استراتفورد با یکدیگر دیدار کردند. استراتفور یک شرکت اطلاعاتی بین المللی است. این مقامات در این دیدار تاکید کرده‌اند که در همان زمان هم ماموران فعال خود در سوریه را داشته‌اند اما برای حمله به سیستم دفاع هوایی این کشور به آشوب و درگیری‌های مردمی بیشتری نیاز بود.

این اطلاعات در حالی مطرح می‌شود که جنگ داخلی در سوریه از سال 2011 و با درگیری دولت با چندین گروه اپوزیسیون و گروه‌های شبه نظامی آغاز شد.

غرب و تعدادی از کشورهای خاورمیانه اسد را حاکم مشروع سوریه نمی‌دانند در سال 2011 نیز واشنگتن با این امید تحریم‌هایی را علیه وی اعمال کرد که از قدرت کناره گیری کند.با این حال در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 سوریه بشار اسد با کسب 7 / 88 درصد آرا به پیروزی بزرگی دست یافت.

انتهای پیام

کد N1074705

وبگردی