آفتاب

نگاه روزنامه‌‎های ایران به قانون جدید ویزا در آمریکا

نگاه روزنامه‌‎های ایران به قانون جدید ویزا در آمریکا

ایرنا نوشت: قانون جدید محدودیت روادید آمریکا در مورد کسانی که به ایران و چند کشور دیگر سفر می کنند در صدر مطالب روزنامه های امروز قرار گرفت.

در حالی که برخی این قانون را نقض «برجام» دانستند، برخی دیگر اما با برجسته سازی نامه کری به ظریف، ابعاد منفی این نامه را اندک ارزیابی کردند.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 30 آذر 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** نگاه ها به امضای اوباما زیر قانون محدودیت روادید برای ایرانیان
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «محدودیت برای ورود ایرانیان به آمریکا» نوشت: رئیس جمهور آمریکا با امضای لایحه بودجه سال آینده این کشور، محدودیت های تازه برای ورود به این کشور را هم به عنوان بخشی از قانون بودجه تایید کرده است. این محدودیت ها که 10 روز پیش در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود شامل بعضی شهروندان 38 کشوری می شود که در حال حاضر بدون ویزا به آمریکا سفر می کنند. بنابر گزارش سایت اینترنتی بی بی سی بر اساس فصل 203 از متن بودجه سال آینده آمریکا که بعد از تصویب سنا و امضای اوباما به قانون تبدیل شده است، اگر شهروندان این 38 کشور در پنج سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای حامی تروریسم از نظر وزارت خارجه آمریکا (ایران، سودان و سوریه) سفر کرده باشند، نمی توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند. به علاوه کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را هم دارند، از جمله ایرانی هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند.

به نوشته آرمان، تصور می شد آمریکا پس از امضای برجام تا حدی از سیاست خصمانه خود علیه ایران دست بردارد و به آنچه عمل کند که در پشت تریبون بیان می کرد یعنی پایان خصومت علیه ایران! دیروز اما اوباما آنچه را امضا کرد که تصور می شد امضا نخواهد کرد و از طریق این اقدام گامی در اثبات اظهاراتش به نمایش بگذارد که امضا کرد و نشان داد به وعده هایش پایبندی نخواهد داشت اما مهر اوباما در پای مصوبه کنگره خشک نشده بود که جان کری به نوعی با ارسال نامه ای درصدد برآمد تا نشان دهد این نامه خللی در وعده ها ایجاد نمی کند و بار دیگر اقتدار ایران به نمایش در آمد.

این روزنامه همچنین در سرمقاله خود با بیان اینکه سفر ایرانیان به آمریکا محدود نخواهد شد، می نویسد: باید گفت این مصوبه مسافرت ایرانی ها را به آمریکا محدود نمی کند؛ بلکه ایرانی تبارانی که در اروپا زندگی می کنند و دارای تابعیت دوگانه هستند و تاکنون نیازی به ویزای ایالات متحده برای ورود به این کشور را نداشتند حال برای ورود به آمریکا باید ویزا اخذ کنند. همچنین اتباع دیگرکشورها که درطول 5 سال گذشته به ایران سفر کرده اند یا سفری در آینده خواهند داشت لازم است برای ورود به آمریکا درخواست ویزا کنند. اعمال این قانون می تواند به صنعت توریسم ایران لطمه بزند و برای سفرهای تجاری سایر کشورها به ایران مشکلاتی ایجاد کند.

«تناقض آمریکا» نیز عنوان نخست «اعتماد» بود. به بیان این روزنامه، اصلی ترین سوالی که در این میان پیش می آید ارتباط این بند با لایحه بودجه امریکا است؟ نخستین نکته ای که باید در این خصوص مدنظر قرار بگیرد این است که رییس جمهور حق بیان شرط در امضای لایحه ها را ندارد. این بدان معنا است که دولت نمی تواند قانون مصوب کنگره را که برای امضا روی میز وی قرار گرفته است به شکل گزینشی قبول کرده و بخش هایی از آن را رد کند. این مساله با توجه به تلاش های دو سال اخیر کنگره تا دندان مجهز به جمهوریخواهان نشان از عزم تندروهای امریکایی برای تخریب روند تعامل پیرامون برجام میان تهران و امریکا دارد؛... .

به نوشته این روزنامه، در حقیقت باراک اوباما در برابر این پرونده قطور تنها دو راه داشت: امضا یا عدم امضای فوری که منجر به تعطیلی دولت می شد. اوباما بدون دراختیار داشتن حق وتو یا اعمال تغییر عملا در کار انجام شده قرار گرفت. انتقاد از عملکرد امریکایی ها در روزهای نزدیک شدن به روز اجرای برجام یک مساله است و نقض برنامه جامع اقدام مشترک از سوی امریکا در سایه این لایحه مساله جدی تر دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
روزنامه «ایران» هم در این خصوص نامه وزیرامورخارجه آمریکا را به «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود مورد توجه قرار داد. جان کری در نامه ای به وی اطمینان داد که دولت امریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیارش اجازه نخواهد داد که قانون جدید درباره ویزا هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.

«آمریکا بدون رتوش» نیز عنوان «جام جم» در اعلام این خبر بود.
به گزارش جام جم، امضای این قانون از سوی رئیس دولت آمریکا به این معناست که سرمایه گذاران و کارشناسان و حتی اتباعی که از امتیاز ورود بدون ویزا به آمریکا برخوردار هستند و به دنبال توافق هسته ای به ایران سفر کردند، از این پس باید در صف ویزا برای ورود به آمریکا بایستند. پیش از امضای این قانون، 29 سفیر اروپایی در آمریکا با انتشار نامه سرگشاده خطاب به مقامات آمریکایی، به طرح کنگره این کشور مبنی بر ایجاد محدودیت سفر بدون ویزا به آمریکا اعتراض کردند.

روزنامه «جوان» مصوبه جدید آمریکا را «تحریم ارادتمندانه» خواند. به نوشته این روزنامه، باراک اوباما بر پای لایحه بودجه (مالیات و هزینه) امریکا امضا زد تا آن بندی را که در آن ‏محدودیت های اعمال شده بر«برنامه لغو روادید» برای مسافران راهی ایران مشخص شده ‏بود، تأیید کند و به این ترتیب ساختار تحریم ها علیه ایران به نوعی بازآفرینی شود.

جوان همچنین در یادداشتی از حقوق بین الملل و نقض برجام توسط آمریکا سخن گفت و نوشت: بر اساس اقدامات امریکا پس از لوزان و برجام می توان گفت، اهداف سیاسی بند203 قانون مذکور را باید اینگونه تشریح کرد ؛ «وضع تحریم های جدید همزمان با تعلیق بخش اندکی از تحریم های مندرج در برجام» ، «محور شرارت دانستن ایران با تروریست خواندن تلویحی شهروندان ایرانی»، «سنگ اندازی در مسیر سرمایه گذاری خارجی در کشور»، «نگه داشتن ایران در شرایط اقتصادی قبل از برجام»، «هدر دادن ظرفیت های صنعت گردشگری»، «تحقیر جامعه ایرانی با مساوی دانستن شهروندان کشورمان با تروریست های کشورهایی نظیر عربستان و پاکستان آن هم در حالی که ایران برخلاف برخی کشورها جزیره ثبات و امنیت است».

«کیهان» هم عنوان کرد که «تحریم های قبلی لغو نشده تحریم های جدید هم اضافه شد!».
به باور این روزنامه، در حقیقت قانون فوق نقض صریح برجام است و می توان آن را «تحریم های اقتصادی جدید و مکارانه» واشنگتن علیه ایران نام برد. قانونی که به منزله بازگشت و اجرای غیرمستقیم تحریم ها علیه ایران و در حکم «نقض برجام» است.
روزنامه «حمایت» هم به اعتراض یکپارچه ایران به بدعهدی آمریکا اشاره کرد و قانون محدودیت روادید را ضد ایرانی و خلاف مفاد برجام خواند.

5252

کد N1074698

وبگردی