آفتاب

65000 افراطی آماده جایگزینی به جای داعش در سوریه هستند

65000 افراطی آماده جایگزینی به جای داعش در سوریه هستند

براساس یک گزارش اطلاعاتی جدید، غرب با متمرکز کردن اقدامات ضد تروریستی خود بر روی داعش و غفلت از سایر گروه‌ها، مرتکب اشتباهی استراتژیک می‌شود چرا که عملا 60 درصد از شبه‌نظامیان حاضر در سوریه که رسما عضو داعش نیستند، افراط‌گرایانی محسوب می‌شوند که اهدافی مشابه داعش دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، شبه‌نظامیان یاد شده به دست‌کم 15 گروه شبه‌نظامی دیگر تعلق دارند که براساس گزارش "مرکز مذاهب و ژئوپولتیک"، غرب عمدتا آنها را نادیده می‌گیرد.

نتایج مطالعات این اندیشکده تحت مدیریت "بنیاد مذهب تونی بلر" نشان می‌دهد، کمتر از یک چهارم این گروه‌ها که مورد بررسی قرار گرفته‌اند هیچ نوع دستور کار ایدئولوژیک مشخصی ندارند اما بسیاری از آنها مایلند در کنار افراطگرایان بجنگند و رهبری آنها را در پسا جنگ سوریه بپذیرند.

براساس این گزارش که نسخه کامل آن امروز دوشنبه منتشر می‌شود، غرب با متمرکز شدن تنها بر روی داعش مرتکب خطای استراتژیکی شده است. "شکست نظامی داعش به افراطگرایی جهانی پایان نمی‌دهند. نمی‌توان یک ایدئولوژی را بمباران کرد درحالی که جنگ کنونی یک جنگ ایدئولوژیک است."

گزارش مذکور هشدار می‌دهد که اگر داعش شکست بخورد، انگیزه‌ای برای حملات تروریستی در خارج از سوریه فراهم می‌شود و شعار آنها این خواهد بود که "غرب خلافت را نابود کرد." بررسی مرکز مذاهب و ژئوپولتیک نشان می‌دهد که اگر دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه کناره‌گیری کند، احتمالا به جای خاموش شدن آتش جنگ، جنگ در سوریه تحریک می‌شود.

بنا بر گزارش این مرکز، تلاش قدرت‌های جهانی برای تفاوت قائل شدن بین گروه‌های میانه‌رو از تندرو با اشکالاتی مواجه است. این گزارش تاکید می‌کند که بزرگترین چالش پیش‌روی جامعه جهانی گروه‌هایی است که دارای تفکری مشابه با داعش هستند ولی در حال حاضر مورد توجه قدرت‌های جهانی قرار ندارند.

این مرکز افزوده است که چنین گروه‌های جدیدی می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند تا توجه نیروهای شورشی در دیگر نقاط دنیا و منابع مالی را که در حال حاضر داعش دارد، به خود جذب کنند. کمتر از یک چهارم گروه‌های شورشی فعال را که در بررسی این مرکز قرار داشته‌اند، می‌توان گروه‌های غیر ایدئولوژیک توصیف کرد.

بسیاری از این گروه‌ها در عین حال تمایل دارند تا در کنار گروه‌های افراطی بجنگند و احتمالا یک چارچوب اسلامی-سیاسی را به درگیرهای داخلی ترجیح می‌دهند. این گزارش تاکید کرده است که حملات نظامی علیه داعش باید با شکست تفکری که داعش را تغذیه می‌کند، همراه باشد.

انتهای پیام

کد N1074637

وبگردی