آفتاب

نخستین برنامۀ عمومی خانم سفیر در مالزی

نخستین برنامۀ عمومی خانم سفیر در مالزی

ایرنا نوشت: مرضیه افخم' سفیر ایران در مالزی در نخستین برنامه عمومی خود با ایرانیان مقیم مالزی در این آیین، گفت: امیدواریم مناسبات ایران و مالزی در دوره جدید توسعه یابد.

 

 

 

سفیر جدید ایران در مالزی یکشنبه شب در آیین شب یلدا و جشن نهم ربیع الاول و آغاز امامت ولی عصر امام مهدی (عج) در کوالالامپور، ابراز امیدواری کرد بتوان برغم غیرپویا بودن مناسبات ایران و مالزی طی سال های اخیر، با ظرفیت زیاد دو کشور تحرکی در مناسبات ایجاد کرد.

به گزارش ایرنا، 'مرضیه افخم' سفیر ایران در مالزی در نخستین برنامه عمومی خود با ایرانیان مقیم مالزی در این آیین، گفت: امیدواریم مناسبات دو کشور در دوره جدید توسعه یابد و در تعامل با دولت مالزی برای گسترش روابط دوستانه فعالیت کرده و حوزه های جدید همکاری فراهم شود.

وی در این مراسم که ایرانیان مقیم از جمله فرهنگیان، دانشجویان و خانواده و مقام های نهادهای ایرانی شرکت داشتند، گفت: در سال های اخیر حرکت پرتحرک و پویایی در روابط ایران و مالزی رخ نداده، گرچه مناسبات و ظرفیت ها آنقدر است که بتوان تحرکی در مناسبات ایجاد کرد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت ایرانیان از جمله دانشجویان، اساتید، تجار و بازرگانان، ابراز امیدواری کرد با 'تعامل و ارتباط خوب، سازنده و مثبت با جامعه ایرانیان، از تجارب آن ها برای توسعه مناسبات' استفاده شود.

سفیر جدید ایران که روز چهارشنبه گذشته وارد کوالالامپور شد، سفارت جمهوری اسلامی ایران را خانه دوم جامعه ایرانیان دانست.
افخم همچنین با اشاره به فعالیت نهادهای ایرانی از جمله رایزنی های فرهنگی و علمی در مالزی، نهادها را بخشی از بازوی کاری سفارت ایران دانست و گفت که این نهادها طی چند سال گذشته و یکسال اخیر در غیاب سفیر کارهای خوبی انجام داده اند.
وی ابراز امیدواری کرد ارتباط و تعامل مثبت و سازنده ای بین نهادهای ایرانی و کشور مالزی برقرار شود و 'با همفکری و همکاری، برنامه های خوبی برای معرفی کشور و نظام' اجرایی شود.

این دیپلمات بلندپایه ایرانی، مردم کشورمان را 'منشاء وحدت، صلح و امنیت' دانست و تاکید کرد که این تصویر باید به شهروندان و دولت مالزی نشان داده شود که 'مردم فرهیخته ایران همیشه صلح جو و درپی وحدت و امنیت' بوده اند.
وی همچنین فعالیت خود به عنوان نخستین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران در خارج پس از انقلاب اسلامی را نشانه توجه دولت تدبیر و امید به حضور فعال زنان ایرانی در عرصه های مختلف دانست.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری نیز انتصاب مرضیه افخم به عنوان نخستین سفیر زن بعد از انقلاب اسلامی را نمادی از توانمندی بانوان دانسته بود.

در آیین شب یلدا و جشن نهم ربیع الاول و آغاز امامت ولی عصر امام مهدی (عج) که به همت بخش خانواده رایزنی فرهنگی ایران در مالزی برگزار شد، 'علی اکبر ضیائی' رایزن فرهنگی کشورمان در کوالالامپور نیز با تبریک آغاز امامت و ولایت امام زمان و عید شیعیان همزمان با شب یلدای ایرانی، به افخم سفیر جدید ایران خیرمقدم گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

وی گفت که یلدا به عنوان تاریخی ترین و کهن ترین جشن ایرانی امسال با عطر مهدی فاطمه و سالروز امامت و ولایت امام زمان معطر شده است و باید آن را به فال نیک گرفت.
وی شب یلدا را بهانه ای برای ایرانیان صلح جو دانست که صله رحم را به عنوان مهمترین بخش از زندگی اجتماعی خود بجا آورند.
در این جشن 'محسن گلشیری' هنرمند ایرانی قطعاتی از موسیقی ایرانی را اجرا کرد و تعدادی از ایرانیان نیز با لباس های اقوام کشورمان در این آیین سنتی شرکت کردند.

تعدادی از هموطنان ایرانی نیز که مقالاتی در مورد شب چله از اقوام و استان های مختلف ارائه کرده بودند، این مقالات را به زبان محلی ارائه کردند که مورد استقبال قرار گرفت.
در پایان این مراسم آیین تقدیر از شرکت کنندگان در بخش مقاله نویسی شب یلدا توسط سفیر ایران و رایزن فرهنگی کشورمان برگزار شد.

5252

کد N1074574

وبگردی