آفتاب

دسترسی داعش به مخازن حاوی سلاح شیمیایی در لیبی

دسترسی داعش به مخازن حاوی سلاح شیمیایی در لیبی

گروه تروریستی داعش مخازن حاوی سلاح های شیمیایی را در صحرای لیبی مرکز این کشور در اختیار گرفت.

پایگاه خبری «البوابه» به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی استار نوشت: گروه تروریستی داعش توانست از انبارهای مخفی لیبی مقادیری سلاح شیمیایی حاوی گاز کشنده سارین سرقت کند. این سلاح ها متعلق به نظام معمر قذافی دیکتاتور پیشین این کشور است.
این روزنامه به نقل از «احمد قذاف الدم» یکی از مقام های ارشد سرویس اطلاعاتی حکومت قذافی و پسر عموی وی تاکید کرد: این گروهک تروریستی توانست انبارهای مخفی حاوی سلاح های شیمیایی نظام سابق لیبی را پیدا کنند. داعش مقادیری از آنها را استفاده کرده و مقادیر دیگری را به فروش رسانده است.
وی افزود: داعش اولین بار هفت بشکه و دومین بار پنج بشکه سلاح شیمیایی را از انبارهای لیبی به سرقت برده است. تروریست ها پس از سرقت، این سلاح ها را به شمال لیبی منتقل کرده تا آن را انبار کرده یا به فروش برسانند.
دیلی استار تاکید کرد: داعش به تازگی توانست مقادیری از گاز سارین را از طریق ترکیه به سوریه قاچاق کند و در حال حاضر مقادیری از آن را در شمال سوریه استفاده کرده است.
گروه تکفیری داعش نخستین بار در سال 2014 در لیبی ظاهر شد و متشکل از تروریست هایی بودند که از جنگ سوریه به لیبی بازگشتند. این گروه تروریستی در سال گذشته در بندر درنه در شرق لیبی اعلام موجودیت کرد.
بر اساس این گزارش در پی هرج و مرج و ناآرامی های لیبی، گروه تروریستی داعش در این کشور بیش از پیش فعال شده و شهر سرت، بنغازی و درنه شاهد حضور گسترده تروریست های داعش است.
بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، گروه تروریستی داعش در حال حاضر بین 2 تا 3 هزار نیرو در لیبی دارد. در منطقه درنه داعش با داشتن یکهزار و 100 نیرو، بیشترین نفوذ را در لیبی دارد اما؛ بسیاری از آنها برای پیوستن به داعش در منطقه سرت اقدام به ترک منطقه فعالیت خود کرده اند.

4949

کد N1074131

وبگردی