آفتاب

بروندی: اجازه استقرار نیروهای اتحاديه آفريقا را نمی دهيم

بروندی: اجازه استقرار نیروهای اتحاديه آفريقا را نمی دهيم

سخنگوی رئیس جمهور بروندی از مخالفت دولت با اعزام نیروهای اتحادیه آفریقا به این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، یکی از مقامات نزدیک به رئیس جمهوری بروندی امروز از مخالفت دولت با استقرار نیروهای اتحادیه آفریقا در این کشور خبر داد.

روز گذشته، اتحادیه آفریقا در بیانیه ای از اعزام ۵ هزار نیرو به بروندی در راستای کمک به جلوگیری از گسترش ناآرامی ها در این کشور خبر داده بود؛ مسأله ای که امروز واکنش مخالفت آمیز بروندی را در پی داشت.

بر این اساس، «ژان کاروا » سخنگوی «پیر کورونزیزا» رئیس جمهور بروندی در این خصوص گفت: بروندی درحال حاضر آمادگی پذیرش نیروهای اتحادیه آفریقا در این کشور را ندارد.

وی در تبیین مخالفت این کشور اعلام کرد: ورود نیروهای اتحادیه آفریقا بدون مجوز دولت بروندی به معنی تهاجم بوده و دولت در این باره واکنش مقتضی را به انجام خواهد رساند.

خبرگزاری شین هوا دیروز از تصمیم شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا برای اعزام ۵ هزار نیرو به بروندی خبر داده بود.

در بیانیه صادره توسط اتحادیه آفریقا هدف از اعزام نیروهای مذکور به بروندی اجرای اقدامات پیش گیرانه از گسترش ناآرامی ها در این کشور اعلام شده بود.

این در حالی است که «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد ۲۵ آذر ماه سال جاری در یک کنفرانس خبری در نیویورک با طرح درخواست مذاکرات فوری درباره جنگ داخلی در بروندی گفته بود که این سازمان فعلا از اعزام نیروهای صلح بان سازمان ملل به این کشور صرف نظر کرده است و تا برقراری صلح در این کشور هیچ نیرویی به این کشور نخواهد فرستاد.

بعد از اعلام ابقاء «پیر کورونزیزا» رئیس جمهور بروندی برای سومین دوره پیاپی، مخالفان وی به این اقدام اعتراض کردند که این امر به بروز خشونت هایی در این کشور آفریقایی منجر شد. مخالفان می گویند رئیس جمهور وضعیت دیکتاتوری در کشور ایجاد کرده است.

کد N1074093

وبگردی