آفتاب

وزیر خارجه بلغارستان: توافق هسته‌ای موجب توسعه روابط ایران و اروپا خواهد شد

وزیر خارجه بلغارستان: توافق هسته‌ای موجب توسعه روابط ایران و اروپا خواهد شد

وزیر خارجه بلغارستان گفت: ایران از نظرهای روابط و تماس‌های سنتی و همکاری‌های اقتصادی یکی از کشورهای بسیار نزدیک به بلغارستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانیل میتوف، وزیر خارجه بلغارستان در جمع اساتید و دانشجویان دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه با حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد که این توافق هسته‌ای نه تنها باعث گسترش زمینه همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور خواهد شد بلکه باعث توسعه روابط اتحادیه اروپا با ایران مثل موضوعات منطقه‌یی خاورمیانه خواهد شد.

متن سخنرانی وزیر خارجه بلغارستان به این شرح است:

من حس خاصی به منطقه خاورمیانه دارم چرا که پیش از آن که وزیر امور خارجه شوم دو سال را در عراق گذراندم و هم‌چنین مدتی را در کشورهای شمالی آفریقا بوده‌ام؛ اگرچه ادعا نمی‌کنم که همه مسائل منطقه را به خوبی درک می‌کنم.

بلغارستان کشوری است که میان اروپا و خاورمیانه قرار گرفته است و این به ما کمک کرده تا درک بهتری از تمایلات مردم خاورمیانه داشته باشیم. بسیاری از مردم ایران، لبنان، سوریه، فلسطین، اردن و دیگر کشورهای این منطقه تحصیلات خود را در بلغارستان گذرانده‌اند و هم اکنون مثل پلی میان کشورها و جامعه‌های خاورمیانه هستند. در همین حال ما یک کشور خواهان همزیستی مسالمت‌آمیز و وجود احترام میان کشورها و مذاهب مختلف هستیم و در طول تاریخ نیز همیشه یک کشور خواستار صلح بوده‌ایم. وجود یک همکاری اقتصادی سازنده موفق و توسعه آن یکی از ضروریات توسعه هر دو ملت است.

بلغارستان در بسیاری از کشورهای خاورمیانه نمایندگی دیپلماتیک دارد. اخیراً سفارت خود را در شهر دوحه قطر راه‌اندازی کرده‌ایم و هم‌چنین قصد راه‌اندازی سفارت‌خانه‌های خود را در ریاض و ابوظبی داریم.

اکنون می‌خواهم از این فرصت برای پرداختن به روابط ایران و بلغارستان استفاده کنم.

در کشورهای خاورمیانه، ایران از نظرهای روابط و تماس‌های سنتی و همکاری‌های اقتصادی یکی از کشورهای بسیار نزدیک به ما است. اگر بخواهیم از دیدگاه نام به موضوع نگاه کنیم ایران و بلغارستان در دو منطقه متفاوت قرار گرفته‌اند در حالی که از نظر جغرافیایی تنها کشور ترکیه بین دو ملت قرار دارد.

تعداد زیادی از کلمات با ریشه فارسی در زبان ما وجود دارند. بلغارستان همواره اهمیت زیادی برای همکاری خود با ایران قائل بوده است. هم‌چنین در سال 2017 ما یکصد و بیستمین سال ایجاد روابط دیپلماتیک خود را جشن خواهیم گرفت.

علاوه بر روابط دوجانبه کنونی یک ظرفیت عظیم نیز در مورد روابط دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، انرژی، نقل و انتقالات، توریسم، فرهنگ، تحصیلات و دیگر زمینه‌های دیگر وجود دارد. من در طول دیدارهای رسمی خود در ایران در گفت‌وگوهای خود با مقامات به همه این موضوعات خواهم پرداخت.

در همین حال دوباره حمایت خود را از برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران را اعلام می‌کنیم.

این توافق هسته‌ای نه تنها باعث گسترش زمینه همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور خواهد شد بلکه باعث توسعه روابط اتحادیه اروپا با ایران مثل موضوعات منطقه‌یی خاورمیانه خواهد شد.

ما معتقدیم که چالش‌های موجود باید از طریق همکاری و با وجود اعتماد میان طرف‌ها رفع شود.

بحران‌های موجود در آفریقا، سوریه و خاورمیانه افراد زیادی را در منطقه و خارج آن تهدید می‌کنند. افراط‌گرایی روزافزون در سوریه که همه کشورها را تهدید می‌کند و برای جامعه جهانی یک چالش محسوب می‌شود. ما شاهد بسیاری از اقدامات تروریستی و خشونت‌گرایی بوده‌ایم که باعث ایجاد خرابی، عذاب و رنج بوده است. اقدامات و عملیات تروریستی نه تنها قوانین جامعه مدرن شهری را زیر پا می‌گذارد بلکه حقوق اساسی انسان‌ها در آزادی را نقض می‌کند. داعش نه تنها خاورمیانه بلکه کل جهان را تهدید می‌کند.

داعش مانع اصلی حل سیاسی و دیپلماتیک اختلاف در سوریه و نیز تهدید اصلی تمامیت ارضی عراق است. این کشورها و دیگر کشورهای خاورمیانه باید از جامعه بین‌المللی در مقابله با داعش حمایت کنند.

حملات تروریستی اخیر به فرانسه،‌ لبنان، نیجریه و ترکیه به روشنی نشان دهنده وجود منافع مشترک برای نابودی داعش و این‌گونه تهدیدهاست.

متأسفانه تروریست‌ها حمایت‌های عظیم مالی و فیزیکی دریافت می‌کنند. انگیزه این حمایت‌ها می‌توانند سیاسی، مذهبی، ورزشی و اجتماعی باشد. ما هم اکنون باید به صورت قاطع با این پدیده شیطانی مبارزه کنیم. جمهوری اسلامی ایران نیز اخیراً قطعنامه‌ای را با عنوان جهان علیه خشونت معرفی کرد که به تصویب سازمان ملل رسیده است.

قدرت‌های جهان باید اقدامات لازم مثل تصویب قطعنامه‌های لازم در شورای امنیت را انجام دهند. هم‌چنین باید از استفاده تروریسم از سیتسم اقتصادی و مالی بین‌المللی جلوگیری شود و از رسیدن کمک‌های مالی به داعش و گروه‌های وابسته به آن جلوگیری شود. رهبران مذهبی جهان نیز می‌توانند نقش موثری را در مقابله با تروریست داشته باشند.

جامعه بین‌المللی باید با یکدیگر متحد شوند و به طور قاطعانه از دستیابی داعش به مناطق بیش‌تر در عراق، سوریه و حتی کشورهای دیگر جلوگیری کنند. هم اکنون تصمیمات سیاسی لازم برای آغاز مبارزه نظامی پنج‌ ساله با داعش اتخاذ شده است. هم‌چنین حفظ استقلال و تمامیت ارضی همه سوریه بسیار مهم است. ما از همه تلاش‌هایی که به وسیله بازیگران بین‌المللی مثل ایران برای نابودی تروریست انجام می‌شود حمایت می‌کنیم.

طرحی که اخیراً در طی نشست وین برای انتقال قدرت به تصویب رسید می‌تواند باعث حضور همه احزاب مختلف در روند انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه داشته باشد.

انتهای پیام

کد N1073933

وبگردی