آفتاب

دیلی تلگراف: ایران با حضور تروریست‌ها در مذاکرات سوریه مخالفت کرد

دیلی تلگراف: ایران با حضور تروریست‌ها در مذاکرات سوریه مخالفت کرد

روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارشی با اشاره به تصویب قعطنامه شورای امنیت برای حل بحران سوریه نوشت: ایران تاکید کرد هر شورشی که تروریست محسوب می‌شود، نباید در مذاکرات صلح سوریه حضور داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه با اجماع قطع‌نامه 2254 را تصویب و طرحی را برای انتقال سیاسی در سوریه مشخص کردند. بر اساس این طرح بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه ماه آینده مذاکرات با گروه‌های شورشی را با هدف تشکیل یک دولت فراگیر، معتبر و بدون فرقه‌گرایی ظرف شش ماه آغاز می‌کند. این دولت سپس انتخابات آزاد و عادلانه را برگزار خواهد کرد تا درباره مدیریت این کشور در اواسط سال 2017 تصمیم‌گیری شود.

چند ساعت پس از تصویب این قطعنامه، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران نگرانی‌های خود را به صراحت اعلام و در برابر هر گونه پیشنهاد انتقال سیاسی قدرت در سوریه مقاومت کرد.

امیرعبداللهیان درباره مذاکرات صلح پیشنهادی گفت که ایران از مذاکرات حمایت می‌کند،‌ اما گروه‌های تروریستی در گفت‌وگو ملی سوریه هیچ جایی ندارند. وی هشدار داد، اختلافات شدیدی بر سر فهرست اسامی گروه‌های تروریستی وجود دارد.

دیلی تلگراف در ادامه نوشت: این‌که کدام یک از گروه‌های شورشی، مذاکره‌کنندگان قانونی و کدام یک تروریست تلقی می‌شوند، هنوز معلوم نیست. اسد همواره از همه مخالفان مسلح خود به عنوان تروریست یاد می‌کند و به نظر می‌آید ایران نیز از موضع وی حمایت می‌کند.

بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت، همه گروه‌های شورشی به جز جبهه النصره، گروه‌های وابسته به القاعده و داعش باید در این مذاکرات حضور داشته باشند. این قطعنامه حضور گسترده‌ترین طیف مخالفان منتخب توسط سوری‌ها را خواستار شده است.

سخنان امیرعبداللهیان نشان دهنده این است که احتمالا ایران با حضور طیف گسترده مخالفان سوری در مذاکرات مخالفت خواهد کرد.

موضوع آینده اسد هم هنوز مشخص نیست. ممکن است شورشیان خواستار تعیین جدول زمانی برای برکناری اسد پیش از پیوستن به مذاکرات شوند.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت: چالش پیش روی ما در دو یا سه ماه آینده این است که دیدگاه‌های مختلف طرف‌های مختلف دور میز مذاکره را با یکدیگر هماهنگ کنیم و به یک نتیجه واحد دست یابیم که مورد پذیرش همگان است.

انتهای پیام

کد N1073671

وبگردی