آفتاب

مذاکرات آنکارا-تل‌آویو برای تامین گاز مصرفی ترکیه از اسرائیل

مذاکرات آنکارا-تل‌آویو برای تامین گاز مصرفی ترکیه از اسرائیل

یک روزنامه ترکیه گزارش داد، این کشور در حال انجام مذاکراتی با رژیم صهیونیستی به منظور دریافت گاز از این رژیم از طریق خط لوله‌ای در دریای مدیترانه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنکارا به دنبال عادی‌سازی روابطش با اسرائیل است تا بتواند اتکای خود به گاز صادر شده از روسیه با دریافت گاز از اسرائیل تا حد زیادی کاهش دهد.

بر اساس گزارش روزنامه خبر ترک، مذاکرات ترکیه و اسرائیل به منظور صادرات گاز از طریق خط‌ لوله‌ای در دریای مدیترانه در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، آنکارا انتظار اسرائیل سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه بدهد.

بنا بر این ترکیه برنامه‌ریزی کرده که با دریافت این میزان گاز جایگزین، اتکای خود به گاز دریافتی از روسیه که 50 درصد از نیاز این کشور به گاز طبیعی را تامین می‌کند، کاهش دهد.

این در حالی است که ترکیه به این باور رسیده که قیمت گاز اسرائیل که 199 دلار برای هر 1000 متر مکعب است مقرون به صرفه است.

قرار است در راستای اجرای این پروژه یک خط لوله انتقال گاز 550 کیلومتری از طریق دریای مدیترانه به مقصد بندر مرسین ترکیه احداث شود و گمان می‌رود که هزینه این پروژه 2.5 تا 3 میلیارد دلار باشد.

هنوز توافق صادرات گاز اسرائیل به ترکیه امضا نشده است. انتظار می‌رود که این قرارداد در فصل بهار بعد از حل و فصل مناقشه میان دو طرف بر سر حمله کماندو‌های اسرائیلی به ناوگان آزادی غزه اعلام شود.

طبق این گزارش، ترکیه علاوه بر اسرائیل به دنبال تامین گاز خود از طرف‌های دیگر نیز هست. اوایل ماه دسامبر ترکیه و جمهوری آذربایجان توافق کردند تا احداث خط لوله گاز TANAP را که برای آغاز به کار در سال 2018 برنامه‌ریزی شده بود، تسریع کنند.

انتهای پیام

کد N1073661

وبگردی