آفتاب

20 هزار مدرسه مذهبی پاکستان و نقش‌شان در افراطگرایی

20 هزار مدرسه مذهبی پاکستان و نقش‌شان در افراطگرایی

در کشوری که بیش از 20 هزار مدرسه مذهبی وجود دارد،‌ بازرسان پاکستانی می‌گویند مدرسه‌ای که عامل حمله سن برناردینوی کالیفرنیا در آن قرآن می‌آموخت هیچ وجه خاصی از افراط گرایان یا ارتباط با خشونت ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته واشنگتن پست، اما کارشناسان درباره تمامی مدارس این کشور چنین نظری ندارند. مدارس مذهبی در پاکستان به 5 / 3 میلیون کودک و جوان در پاکستان آموزش‌های دینی می‌دهند و مقامات و تحلیل‌گران گمان می‌کنند این رقم با وجود اینکه کوچک است اما در گسترش افراط گرایی موثر عمل می‌کند.

تاشفین مالک، یکی از دو عامل حمله سن برناردینوی کالیفرنیا بود که طی آن 14 تن را به همراه همسرش کشت و دوباره افکار را متوجه ریشه‌های افراطی‌گری کرد.

موسسه "الهدی" که تاشفین در آن تحصیل می‌کرد گمنام بوده و به ستیزه جویی شهره نیست حتی اگر تاکنون چهار دانشجوی شعبه کانادای آن، کانادا را برای پیوستن به داعش ترک کرده باشند.

اما کارشناسان معقدند برخی از ریشه‌های قدرتمند کنونی افراط گرایی در پاکستان به چنین موسساتی باز می‌گردد. منتقدان می‌گویند دولت به وعده خود در نظارت بر این مدارس عمل نکرده است.

این کارشناسان ادعا می‌کنند، اگر مالک در پاکستان به افراط گرایی کشیده شده به این دلیل است که با این نحوه فکر کردن در این مدارس آشنا شده است.

با این حال دولت اسلام آباد در ماه ژانویه برنامه 20 بندی را تصویب کرد که نظارت بر "ثبت نام و قوانین این مدارس" را نیز شامل می‌شد. اما با وجود اینکه بندهای بسیاری از این برنامه اکنون در حال اجراست دولت همچنان با چگونگی رفتارش با شبکه قدرتمند رهبران و معلمان مذهبی این کشور درگیر است.

انتهای پیام

کد N1073350

وبگردی