آفتاب

فتح‌الله گولن بر مسئولیت مسلمانان در مقابله با داعش تاکید کرد

فتح‌الله گولن بر مسئولیت مسلمانان در مقابله با داعش تاکید کرد

فتح‌الله گولن در یادداشتی با محکومیت اقدامات تروریستی داعش، بر وظیفه مسلمانان در مقابله با این گروه تروریستی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فتح‌الله گولن، روحانی تبعیدی ترکیه مستقر در آمریکا در یادداشتی در روزنامه "لوموند" در محکومیت عملیات داعش به نام اسلام نوشت: کلمات از بیان کامل و درست تاثر عمیق من در برابر قتل عام انجام شده توسط گروه‌های تروریستی مانند داعش ناتوانند.

وی ادامه داد: من می‌خواهم ناامیدی و تاثر عمیق خود را با یک میلیارد و نیم مسلمان در سراسر جهان درباره این حقیقت بیان کنم که این گروه‌ها عملیات تروریستی خود را در حالی انجام می‌دهند که ایدئولوژی‌های منحرف خود را به عنوان اسلام نشان می‌دهند. ما مسلمانان اکنون مسئولیت ویژه‌ای داریم که نه تنها باید دست‌های یکدیگر را به نام انسانیت برای حفظ جهان خود از افراط گری خشونت آمیز و تروریسم بگیریم بلکه باید به بازسازی چهره مخدوش شده دین خود کمک کنیم.

گولن در این یادداشت ادامه داد: ما باید قاطعانه ایدئولوژی برآمده از تروریست‌ها را محکوم کرده و به جای آن به دنبال گستراندن اندیشه‌های اسلام باشیم. پیش از قومیت، ملیت و مذهب‌مان، همه ما انسان هستیم که هر بار از اقدامات بربریت رنج می‌بریم. شهروندان فرانسه، جان خود را در فرانسه از دست دادند، مسلمانان شیعه لبنانی جان خود را توسط همان تروریست‌ها یک روز پیش از حادثه پاریس از دست دادند، جمعی از مسلمانان سنی عراق توسط همان ترویست‌ها کشته شده‌اند.

گولن در ادامه اضافه کرد: مسلمانان باید از تئوری‌ها توطئه آمیز که تنها به بروز مشکلات اجتماعی منجر می‌شوند، دوری کنند. تراژدی اخیر در پاریس باعث شد که مسلمانان بار دیگر قویا اقدامات وحشیانه انجام شده به نام مذهب‌ اسلام را رد کرده و محکوم کنند. اما باید بر این نکته تاکید کرد که تنها محکومیت کافی نیست، یارگیری تروریست‌ها از جوامع مسلمان کشورهای جهان باید توسط اقدامات قاطع مسئولان دولتی، روحانی‌ها و بازیگران جوامع مدنی متوقف شود. در همین راستا ما باید تلاش‌های گسترده‌ای را برای مقابله با تمام عوامل کمک کننده جذب نیرو توسط تروریست‌ها انجام دهیم.

وی در ادامه بر جلوگیری از جذب جوانان مسلمان در سراسر جهان توسط گروه‌های تروریستی تاکید کرد و آورد: هرگونه جنبش یا واکنشی علیه مسلمانان یا ضد اسلام غیر سازنده است. شهروندان مسلمان اروپا خواهان زندگی در صلح و آرامش هستند.

گولن در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به نظریه برخورد تمدن‌ها، تاکید کرد: حمایت از چنین نظریه‌ای تنها می‌تواند باعث گسترش شبکه تروریسم در جهان شود. آنچه که اکنون شاهد وقوع آن هستیم، برخورد تمدن‌ها نیست بلکه برخورد انسانیت با بربریت است.

وی در پایان نوشت: اکنون مسئولیت ما به عنوان مسلمانان این است که به جای تاسف، تلاش کنیم که بخشی از راه حل باشیم. اگر می‌خواهیم از آزادی‌های شهروندی و زندگی جمعی مسلمانان در سراسر جهان و صلح و آرامش انسان‌ها فارغ از دین و باورشان دفاع کنیم، باید با تمام ابعاد افراط گری و خشونت مبارزه کنیم.

انتهای پیام

کد N1073314

وبگردی