آفتاب

اشتون کارتر: حمله به نیروهای عراقی اشتباه هر دو طرف بود

اشتون کارتر: حمله به نیروهای عراقی اشتباه هر دو طرف بود

ایسنا نوشت: وزیر دفاع آمریکا با اشاره به حمله اخیر هواپیماهای این کشور به نیروهای عراقی گفت، این حمله هوایی که منجر به مرگ تعدادی از سربازان عراقی شد "به نظر می‌رسد اشتباهی بوده که هر دو طرف در آن دخیل بوده‌اند."

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا طی بازدیدش از ناو یو اس اس کرساج در خلیج فارس این حادثه را که در نزدیکی فلوجه رخ داد، "تاسف‌بار" توصیف کرد و طی تماسی تلفنی به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق بهد وی تسلیت گفت.

 

کارتر درباره این حمله گفت: چنین حوادثی زمانی که در کنار هم جنگ می‌کنیم رخ می‌دهد. تمام شواهد نشان می‌دهد که حمله هوایی روز جمعه و پیامدهای آن اشتباهی بوده که وقوع آن در جنگ‌ها غیرطبیعی نیست.

 

از سوی دیگر خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق در تشریح حادثه روز جمعه گفت، در این حادثه یک افسر و 9 سرباز کشته شده‌اند. عراق تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده و مسئول آن براساس قانون عراق مجازات خواهد شد.

 

اشتون کارتر در ادامه اظهاراتش جزئیاتی درباره این حمله هوایی ارائه نداد اما براساس بیانیه ارتش آمریکا این حملات هوایی با درخواست و اطلاعات نیروهای امنیتی عراقی در نزدیکی فلوجه صورت گرفته و با همکاری نیروهای عراقی نیز پایان یافته است؛ فلوجه، دومین شهر بزرگ استان الانبار اکنون تحت کنترل داعش است.

 

یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا بدی هوا و پدیده گردو غبار را به عنوان یکی از عوامل این رخداد معرفی کرد.

 

کارتر در بخش دیگری از سخنانش درباره احتمال خشم شهروندان عراقی نسبت به حضور آمریکا و نیروهای ائتلاف در عراق پس از این حادثه اظهار کرد، امیدوارم عراقی‌ها درک کنند که این حادثه بخشی از وقایعی است که در میدان جنگ رخ می‌دهد اما همزمان بیانگر نزدیکی همکاری ما با نیروهای عراقی است.

 

در همین حال دولت عراق برای نشان دادن واکنشی شدید به این ماجرا به شدت از سوی پارلمان این کشور تحت فشار است.

 

پیش از این و در روز دوشنبه گذشته، کارتر طی توقف دو روزه خود در عراق با العبادی درباره مبارزه با داعش و برنامه‌های آمریکا و نیروهای ائتلاف گفت‌وگو کرده بود.

5050

کد N1073254

وبگردی