آفتاب

روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان دیدار کردند

روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان دیدار کردند

روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای گفت‌وگو درخصوص درگیری دیرینه دو کشور بر سر منطقه جدایی‌طلب ناگورنو-قره‌باغ و در بحبوحه موج جدید درگیری‌ها، در شهر برن سوئیس دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سرژ سرکیسیان و الهام علی‌اف، روسای جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان آخرین بار سال 2014 در پاریس دیدار کردند اما نتیجه ملموسی بر سر منطقه مذکور که از اوایل دهه 90 میلادی محل مناقشه است، حاصل نشد.

گفتگوهای روز شنبه در برن هم احتمالا با دستاوردهای اندکی همراه خواهد بود. ادوارد نعلبندیان، وزیر امور خارجه ارمنستان در جمع خبرنگاران گفت: در جریان این دیدار، طرفین دیدگاه‌های خود را درخصوص جنبه‌های مختلف راه حل این درگیری مطرح کردند. متاسفانه رویکردهای دو طرف منطبق نیست.

نعلبندیان که به همراه همتای خود از جمهوری آذربایجان به مذاکرات پیوسته بودند، گفت که دستور کار این نشست "تحت تاثیر تنش‌ها قرار داشت که از سوی طرف آذربایجانی و از طریق نقض آشکار آتش‌بس تحریک شده بود."

در ماه‌های اخیر تنش‌ها به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و میانجی‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا اخیرا نسبت به تداوم وضعیت موجود هشدار دادند. گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا روز شنبه گفت که این مذاکرات سودمند بوده و بر این نکته تاکید کرد که فرصتی برای روسای جمهوری دو طرف فراهم شد تا مواضع خود را شفاف‌سازی کنند.

دو کشور بر سر ناگورنو-قره‌باغ درگیری خونباری داشته‌اند و در دهه 1990 میلادی حدود 30 هزار تن کشته شدند. جمهوری آذربایجان و ارمنستان در 1994 به آتش‌بسی شکننده دست یافتند اما توافق صلح امضا نکردند. غالبا درگیری‌های مرزی میان این دو کشور سابق اتحاد جماهیر شوروی رخ می‌دهد. درست همین روز شنبه وزارت دفاع قره‌باغ اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان یک سرباز ارمنی را در امتداد مرز کشته‌اند. در همین حال وزارت دفاع جمهوری آذربایجان جمعه گذشته اعلام کرد که دست‌کم چهار سرباز آذربایجانی این ماه در درگیری با نیروهای ارمنستان کشته شدند.

انتهای پیام

کد N1073176

وبگردی