آفتاب

دومین روز از نام نویسی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد

 دومین روز از نام نویسی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد

دومین روز نام نویسی از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با چهارمین روز از نام نویسی داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت هشت صبح امروز(یکشنبه) در ستاد انتخابات کشور و فرمانداری های حوزه های انتخابیه اصلی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تا روز گذشته 147 داوطلب برای نام نویسی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و 845 داوطلب برای نام نویسی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به وزارت کشور و فرمانداری های حوزه های انتخابیه مراجعه کردند.
بر این اساس، حجت الاسلام والمسلمین سید علی طاهری نخستین داوطلبی بود که در چهارمین روز نام نویسی با حضور در ستاد انتخابات کشور از حوزه انتخابیه استان لرستان داوطلب انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شد.
نام نویسی داوطلبان نمایندگی دوره دهم مجلس شورای اسلامی که از روز گذشته آغاز شد تا پایان روز جمعه چهارم دی ماه ادامه خواهد داشت.
همچنین نام نویسی از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که از 26 آذرماه آغاز شده تا دوم دی ماه ادامه دارد.
براساس توافق ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان، معتمدین هیات های اجرایی دو انتخابات یکسان خواهند بود.
صلاحیت داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از پنجم تا 14 دی ماه توسط هیات های اجرایی بررسی می شود و پس از آن، افراد ردصلاحیت شده فرصت دارند از 16 تا 19 دی اعتراضشان را ارائه دهند تا هیات های نظارت بر انتخابات آنها را بررسی کنند و نتیجه را تا 26 دی به شورای نگهبان دهند.
شورای نگهبان نظر نهایی خود را نسبت به اعتراضات تا 16 بهمن اعلام خواهد کرد و در مرحله بعدی، اعتراض داوطلبان به این نظر شورا صورت می گیرد. اسامی نهایی در 20 بهمن از طرف شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می شود و این وزارتخانه اسامی نامزدهای دارای صلاحیت را در 27 بهمن به حوزه های انتخابیه می دهد تا فردای این روز، فرمانداران اسامی را منتشر کنند.
زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن تا پنجم اسفند به مدت یک هفته خواهد بود تا با یک تنفس یک روزه در آن، مردم شریف ایران در 7 اسفند با آرای ریخته شده در صندوق های رای، نظر خود را درباره آنها اعلام کنند.
صلاحیت داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از 6 دی ماه الی پنجم بهمن ماه توسط شورای نگهبان بررسی می شود.
شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان را تا هفتم بهمن ماه اعلام می کند و داوطلبان رد صلاحیت شده می توانند تا 10 بهمن ماه اعتراض خود را اعلام کنند. شورای نگهبان نیز تا 20 بهمن ماه اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده را بررسی می کند.
اسامی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری 21 بهمن ماه منتشر می شود و تبلیغات این نامزدها نیز از 22 بهمن ماه الی پنجم اسفندماه خواهد بود.
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.
کد N1072971

وبگردی