آفتاب

بحران‌سازی راهبرد آمریکا در منطقه با ایجاد جنگ‌های فرقه‌یی و مذهبی

بحران‌سازی راهبرد آمریکا در منطقه با ایجاد جنگ‌های فرقه‌یی و مذهبی

سومین جلسه هم اندیشی فردای روشن کانون تفکر ایران با موضوع بررسی گسترش داعش به شرق و جنوب آسیا با تاکید بر افغانستان با حضور کارشناسان و صاحبنظران این حوزه برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دراین جلسه که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، ابتدا عباس حاجی نجاری، کارشناس و صاحبنظر در مسائل سیاسی از افغانستان به عنوان یک جبهه مهم و حیاتی در نبرد جهانی علیه تروریسم یاد کرد و گفت:‌ پس از حمله نظامی آمریکا به عراق و افغانستان در سال 2001 میلادی منطقه دچار بحران‌های جدی شد که شاید بتوان ادعا کرد شکل‌گیری جریان‌های افراطی مانند القاعده، طالبان و سپس داعش محصول و نقطه ثقل این تحولات است که با هدف گسترش ناامنی در منطقه و ایجاد جنگ‌های فرقه‌یی و مذهبی است.

او در ادامه با اشاره به این که افغانستان می‌تواند جذابیت‌های راهبردی برای نفوذ و گسترش داعش داشته باشد، در عین حال بخش عمده‌ای از فعالیت‌های داعش را ناشی از بزرگ‌نمایی و تبلیغات رسانه‌یی این گروه تروریستی عنوان کرد و گفت:‌ با این وجود تحولات اخیر جدای از آثار منطقه‌یی و ژئوپلتیک، می‌تواند بر منافع جمهوری اسلامی ایران تاثیرگذار باشد که رصد و واکاوی دقیق این تحولات می‌تواند سطح تاثیر گذاری‌ها را کاهش و حتی کنترل کند.

حاجی نجاری از داعش به عنوان پدیده‌ای تروریستی با ماهیتی و کارکردهای منطقه‌یی یاد کرد و گفت:‌ داعش با ساختار تروریستی – تکفیری و مبانی فکری خاص خود با بهره‌گیری از امکانات جنگ روانی و ابزارهای رسانه‌یی پس از حضور در غرب آسیا اکنون به دنبال آن است که حوزه نفوذ خود را در شرق ایران و افغانستان گسترش دهد.

در ادامه این جلسه یکی از کارشناسان مسائل راهبردی با بر شمردن 8 جذابیت افغانستان برای داعش از جمله موقعیت استراتژیک در شبکه جهانی افراط‌گرایی، موقعیت ژئوپلتیک، ایدئولوژی، وجود محرک‌های قدرتمند سیاسی – امنیتی، وضعیت اعتقادی – اجتماعی، ماهیت سرزمینی مطلوب، قدرت و ثروت ناشی از مواد مخدر و نیاز مالی گروه‌های افراط‌گرا در این کشور گفت:‌ از اوایل سال 2014 میلادی گروهک تکفیری و تروریستی داعش به دلیل کمبود محیط استراتژیک، نگاهش به آسیای مرکزی و شرق آسیا متمایل شد، بنابراین برای دسترسی به این محیط افغانستان را به عنوان نقطه عزیمت انتخاب کرد تا اهداف خود را دنبال کنند.

هم‌چنین باقری صاحب‌نظر دیگر در حوزه مطالعات منطقه‌یی با بر شمردن پیامدها و خطرات حضور داعش در افغانستان برای این کشور که می‌تواند به بروز درگیری‌های فرقه‌یی، تضعیف توان افغانستان و جنگ‌های داخلی بینجامد، پیامدهای منطقه‌یی حضور داعش در افغانستان را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ تهدید امنیتی مرزهای کشور که همواره در چارچوب راهبردهای امنیتی غرب تعریف شده است. می‌تواند تحولات پیچیده‌ای را در منطقه به دنبال داشته باشد که ضرورت دقت و هوشیاری دستگاه‌های سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی را دو چندان کرده است. در ادامه کارشناسان حاضر در هم‌اندیشی به بیان نظرات خود پرداختند.

در پایان این جلسه با برشماری سناریوهای دخیل و ارائه راهکارهای مقابله با داعش، بر مبارزه جدی با تروریسم، افراط گرایی و عوامل بی‌ثبات‌ساز منطقه و جهان به عنوان یک اصل خدشه‌ناپذیر در سیاست‌های رهبردی جمهوری اسلامی ایران تاکید و از برخورد گزینشی غرب و نهادهای بین‌المللی با تروریسم انتقاد کرد.

انتهای پیام

کد N1072684

وبگردی