آفتاب
لاریجانی در دیدار با رئیس سنای فرانسه:

استفاده ابزاری برخی کشورها از تروریسم باعث گسترش آن شده است

استفاده ابزاری برخی کشورها از تروریسم باعث گسترش آن شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده ابزاری از تروریسم، به گسترش آن کمک کرده است، زیرا برخی از کشورها به دنبال مدیریت آنها و نه مبارزه و نابودی این گروه‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز (شنبه ۲۸ آذر) در دیدار با ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه و هیات همراه گفت: در ایران نگاه مثبتی به ملت فرانسه وجود دارد بالاخص که امام خمینی (ره) در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در آنجا حضور داشتند.

وی افزود: اکنون زمان مناسبی است که مراودات پارلمانی و اقتصادی میان دو کشور گسترش پیدا کند و به راه‌حل‌های مشترک برای برقراری امنیت در منطقه برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر هیات‌های مختلف خارجی به ایران تصریح کرد: پس از مذاکرات وین، گروه‌های مختلفی برای روابط اقتصادی به ایران سفر کرده‌اند و تجار فرانسوی هم از این قاعده مستثنی نبوده و امیدواریم که با شناخت بیشتری از توانمندی‌ها و بازارهای تجاری یکدیگر به گسترش روابط اقتصادی کمک کنیم.

لاریجانی در این دیدار تاکید کرد: استفاده ابزاری از تروریسم عامل دیگری است که به گسترش این گروه کمک کرده است، زیرا برخی از کشورها به دنبال مدیریت آنها و نه مبارزه و نابودی این گروه‌ها هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حل بحران در بسیاری از کشورهای درگیر در منطقه فقط با تشکیل دولت وحدت ملی قابل حل است؛ مانند کشور یمن که تا این دولت تشکیل نشود، درگیری‌ها ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: امیدواریم کشورهای غربی به این نکته توجه داشته باشند که حاکمیت کشورها باید با انتخابات و توسط مردم آن کشور تعیین شود و اگر کمکی می‌خواهد به کشورهای درگیر تروریست بشود، فقط باید در جهت مبارزه با گروهک‌های تروریستی باشد.

لارشه: به تازگی قربانی تروریسم شدیم؛ عزم جدی‌تری برای حل بحران یافتیم

براساس این گزارش، ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: این دیدار فرصت مناسبی است تا روابط میان ایران و فرانسه هر چه سریع‌تر گسترش پیدا کند و ما امیدواریم که سطح روابط پارلمانی با تلاش کمیسیون‌ها و گروه‌های دوستی دو کشور خیلی قوی‌تر از قبل شود.

وی افزود: مسئله‌ای که برای کشور فرانسه خیلی مهم است مبارزه با تروریسم است، ‌ زیرا ما خود به تازگی قربانی فعالیت این گروهک‌ها در کشور خود شدیم و این حادثه باعث شد تا عزم جدی‌تری نسبت به حل این بحران‌ها داشته باشیم.

رئیس مجلس سنای فرانسه در ادامه تصریح کرد: یک روز از تصویب قطع‌نامه می‌گذرد و این امر باید ما را به این نقطه برساند که هدف ائتلاف‌های تشکیل شده در درجه اول باید مبارزه با داعش و برقراری دموکراسی در سوریه باشد.

لارشه گفت: باید کشورها تلاش کنند تا امنیت را به کشورهای درگیر با ترویسم مانند سوریه، لبنان و یمن برگردانند تا از این طریق بتوانند درخصوص حاکمیت این کشورها به تفاهم برسند.

وی با ابراز ناخرسندی از کمک‌هایی که از سوی برخی کشورها به داعش می‌شود، اظهار داشت: تمام کشورها باید به دنبال عزم و اراده جدی و بین‌المللی برای نابودی گروهک‌های تروریستی باشند و نباید اینگونه تصور شود که حضور تروریسم می‌تواند حتی کوچکترین منفعتی برای کشوری داشته باشد.

رئیس مجلس سنای فرانسه در پایان ابراز امیدواری کرد که بین کشورهای منطقه و ائتلاف‌های ضدتروریستی زودتر تفاهم مشترکی در قبال کشورهای درگیر جنگ صورت پذیرد.

کد N1072640

وبگردی