آفتاب
در مواضعی تکراری؛

«جان کری» خواستار کناره گیری «اسد» از قدرت شد

«جان کری» خواستار کناره گیری «اسد» از قدرت شد

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات خود نسخه ای از حل بحران ساختگی محور غربی-عربی در سوریه را اعلام کرد که تمام محورهای آن به کناره گیری رئیس جمهور مشروع این کشور ختم می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی که نشان از چرخش ناشی از استیصال مواضع آمریکا در برابر پیروزی های چشمگیر ارتش سوریه در مبارزه با تروریست ها را دارد، از امکان مشارکت نیروهای نظامی ارتش سوریه در راستای مبارزه با تروریست های داعش در این کشور خبر داد.

«جان کر ی» وزیر امور خارجه آمریکا گفت: می توان ارتش سوریه را در کنار مخالفان برای مبارزه با داعش تصور کرد؛ مشروط به اینکه «بشار سد» رئیس جمهور سوریه در آینده بلند مدت این کشور نقشی را بر عهده نداشته باشد.

وی که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیه-۱ سخن می گفت، بدون اشاره به کمک های این کشور در خلق و گسترش گروه های تروریستی در خاورمیانه به ویژه در سوریه تنها برای سرنگونی دولت مشروع سوریه ادامه داد: نمی توان تلاش های این دو گروه را برای مقابله با گروه های جهادی (تروریست های تکفیری-صهیونیستی) تحت رهبری بشار اسد بپذیرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا با با طرح ادعای عدم موفقیت روسیه در جنگ علیه تروریست ها، گفت: روسیه نمی تواند جنگ را با وجود اسد متوقف کند؛ چرا که بشار اسد موجب جذب مبارزان خارجی (تروریست های مورد حمایت محور غربی-عربی) در این کشور است.

جان کری که گویا ارسال کمک های هوایی ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش به تروریست ها را از یاد برده است، در ادامه افزود: اسد مانند آهن ربایی تروریست ها را به خود جذب می کند؛ زیرا آن ها برای مبارزه با وی به این کشور هجوم می آورند.

وی در ادامه نسخه آمریکایی حل و فصل بحران در سوریه را این چنین اعلام کرد: اگر شما می خواهید جنگ در سوریه را متوقف کنید، اگر می خواهید با داعش و تروریست ها در سوریه مبارزه کنید، باید ابتدا مشکل «اسد» را حل کنید.

این دیپلمات آمریکایی با تأکید بر این که خواستار رویارویی با روسیه نیستیم، افزود: می خواهیم از روابط عادی با روسیه بهره مند شویم. ما بر آنیم تا روسیه ای قوی و قدرتمند را مشاهده کنیم که برای حل و فصل مناقشات جهانی مشارکت می کند؛ چرا که ما با چالش های بسیاری مواجه هستیم.

وزیر خارجه آمریکا خاطر نشان کرد: روسیه و آمریکا از طریق فرایند وین با یکدیگر متحد شده تا از این طریق بتوانند در خصوص حل و فصل سیاسی بحران سوریه و آینده این کشور تلاش کنند. ما نیز همین را می خواهیم.

کد N1072400

وبگردی