آفتاب
رئیس مجلس سنای فرانسه مطرح کرد،

چند و چون اجرای قطع‌نامه شورای امنیت در مورد سوریه در دیدار با لاریجانی

چند و چون اجرای قطع‌نامه شورای امنیت در مورد سوریه در دیدار با لاریجانی

رئیس مجلس سنای فرانسه با تاکید بر اینکه هدف مشترک یعنی مبارزه با تروریسم نیاز به عزم کافی و جدی دارد گفت:‌ در مورد پرونده سوریه و قطع‌نامه مصوبه شورای امنیت و همچنین چند و چون اجرایی کردن آن با آقای لاریجانی هم صحبت داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، ژرار لارشه، رئیس مجلس سنای فرانسه در کنفرانس مشترک خبری با رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی از دعوت لاریجانی برای سفر به ایران سپاسگزاری کرد و گفت: در این سفر چهار سناتور من را همراهی می‌کنند که یکی از افراد رئیس کمیسیون امنیت ملی، نیروهای مسلح و دفاع فرانسه است که نخست وزیر ژاک شیراک بوده است.

وی با تاکید بر تحکیم روابط پارلمانی میان دو کشور ایران و فرانسه گفت: این همکاری توسط مجلس، رئیس کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه ایران در 14 ماه پیش آغاز شد و چند ماه پیش هم که کمیسیون امنیت ملی فرانسه گزارشی را تحت عنوان ایران، قدرت بزرگ منطقه‌ای ارائه کرد این همکاری نزدیک ادامه یافت که امیدواریم این دیدار بتواند سرآغاز روابطی مستحکم‌تر میان دو کشور شود.

رئیس مجلس سنای فرانسه خاطر نشان کرد: اولاند به ما گفته‌اند که آقای روحانی روزهای 27 و28 ژانویه به فرانسه سفر می‌کنند و این سفر می‌تواند سرآغاز همکاری‌های جدید باشد و امیدواریم تا این زمان تحریم‌ها تمام شده باشد و دوره جدیدی آغاز شده باشد. البته بحث پرونده‌های سیاسی منطقه‌ای نیز وجود دارد.

وی همچنین از لاریجانی به دلیل ابراز پیام همدردی در پی حملات تروریستی پاریس سپاسگزاری کرد و یادآور شد: در مورد پرونده سوریه نیز اکنون در فردای تصویب قطع‌نامه بسیار مهم در شورای امنیت قرار داریم که قطع‌نامه مثبتی است. در این زمینه و چند و چون اجرایی کردن آن با آقای لاریجانی هم صحبت کرده‌ایم.

ژرار لارشه تصریح کرد: همچنین آینده لبنان و پرونده یمن هم از دیگر موضوعاتی است که در این دیدار در مورد آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفت. البته یک هدف مشترک که مبارزه با تروریسم است وجود دارد که باید برای این کار نیرو و عزم کافی داشته باشیم.

رئیس مجلس سنای فرانسه با انتقاد از سوال خبرنگار فرانسوی از لاریجانی که درباره مواضع فرانسه نسبت به سوریه که آیا ایران آن را بد می دانسته گفت: لازم است توضیح دهم که در جمهوری پنجم فرانسه ریاست سیاست خارجی با رئیس جمهور است و بنده بدون گفت‌وگوی قبلی به اینجا نیامده‌ام و حتی قرار است قبل از کریسمس رئیس جمهور را ببینم و گزارشی از دیدارهای تهران خود خواهم داشت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش سنا در مبارزه با تروریسم با توجه به اینکه از منطقه بیرون رفته و به پاریس هم رسیده است گفت: سنا در فرانسه چراغ سبز مجلس برای هرگونه اقدام قوه مجریه به خصوص هرگونه اقدام نظامی ضروری است، سه هفته پیش سنا به مداخله نظامی هوایی در سوریه رای داد و معتقدیم که دو کمیسیون امنیت ملی دو کشور می‌توانند کارهای مشترکی را در این گونه موارد انجام دهند.

رئیس مجلس سنای فرانسه همچنین اظهار کرد: چند ماه پیش پوتین را دیده ام و در مورد سوریه صحبت کردیم و همچنین دو هفته پیش با رئیس جمهور الجزایر ملاقات داشتم و ما معتقد هستیم که بحث پرونده منطقه و مبارزه با تروریسم برای ما بحث مهمی است.

انتهای پیام

کد N1072214

وبگردی