آفتاب

کهنه سربازان نماد همدلی و همزبانی

کهنه سربازان نماد همدلی و همزبانی

دکتر محمدتقی حسینی

چهارشنبه شب، بیست و پنجم آذر ماه 1394 مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش میزبان کهنه سربازان زمان جنگ بود. خانه سرباز صلح ایران که به همت تعدادی از فرماندهان و سربازان زمان جنگ شکل گرفته است، نخستین کنگره ملی سربازان صلح ایران را تشکیل داد. اندیشه ایجاد این نهاد از این قرار بود که بستری فراهم کند تا از خاطره سربازانی که در سال های جنگ در جبهه های دفاع از کشور حضور پیدا کردند، حراست کند و فداکاری های آنان را به نسل های جدید بشناساند. ذکر این نکته ضروری است که در دوران هشت ساله دفاع مقدس بیش از سه و نیم میلیون نفر از جوانان این مرز و بوم در لباس مقدس سربازی به دفاع از میهن و انقلاب خود پرداختند و شهدا و جانبازان و آزادگان فراوانی نیز در این مسیر تقدیم نمودند.

بنیانگذاران خانه سرباز صلح ایران با درک این حقیقت که فداکاری های این سربازان به نحو شایسته ای به جامعه معرفی نگردیده است، دست به ابتکار ایجاد این نهاد زدند. هدف اولیه این نهاد یادآوری رشادت های سربازان دوران جنگ و به طور کلی شناساندن و تکریم ارزش های سربازی برای جامعه بود. با توجه به خیل عظیم این سربازان و تجربه های آنها در میدان های دفاع از سرزمین شان و اینکه اکنون بسیاری از آنان موقعیت های اجتماعی خوبی دارند و در مکان ها و جایگاههای مختلف در حال انجام خدمت به سرزمین مادری هستند، ظرفیت های فراوانی برای گسترش فرهنگ صلح دارند. بنابراین خانه سرباز صلح ایران وجهه همت خود را بر امر مهم گسترش فرهنگ صلح قرار داد.

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی با بزرگواری پیامی برای این کنگره ارسال کردند که توسط آقای دکتر علی ربیعی وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوانده شد. این پیام حاوی نکات ارزشمندی در مورد لزوم گسترش فرهنگ صلح و نیز تجلیل از نقش ارزنده کهنه سربازان و کمک آنان برای تحقق این هدف متعالی بود. دکتر محسن رضایی دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مهمان این کنگره بودند. وی در سخنرانی خود بر مولفه های توامان اقتدار و صلح طلبی نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند. او اقتدارجمهوری اسلامی ایران را ضامن موفقیت در مذاکره با قدرت های جهانی بر سر موضوع هسته ای صلح آمیز برشمرد و این ترکیب توامان اقتدار و تعامل را رمز موفقیت های بیشتر توصیف کردند. مدعوین دیگر این مراسم از جمله دکتر ربیعی وزیر محترم تعاون, کار و رفاه اجتماعی و دکتر صالحی معاون محترم رئیس جمهور و رئیس محترم سازمان انرژی اتمی ایران هر یک از نقش کهنه سربازان در دفاع مقدس و پیشبرد فرهنگ صلح تجلیل کردند. 

حضور سربازان زمان جنگ در این کنگره صحنه های زیبایی را آفریده بود. آنان از گوشه و کنار ایران و با گویش ها و لهجه های مختلف در کنار هم گرد آمدند. از قومیت های گوناگون و اقلیت های دینی در میان کهنه سربازان حاضر در این مراسم دیده می شد. این گوناگونی، ترسیم زیبایی از تنوع و تکثر در این سرزمین است. برخی از این کهنه سربازان اکنون در دوران بازنشستگی بودند و گروهی دیگر در بخش های دولتی و خصوصی مشغول خدمت برای آبادانی کشور عزیزمان ایران هستند. برخی از آنان سمت های مدیریتی بالایی در بخش خصوصی و یا دولتی دارند. برخی از آنان به همراه نوه هایشان در این مراسم حضور یافته بودند. برای آنان این مراسم یادآور خاطرات ارزشمندی بود که در شیرین ترین دوران عمر خویش و در لباس مقدس سربازی داشته و آن را گاه با فرزندانشان نجوا کرده اند. برای هرکدام از آنان این مراسم معنی خاص خود را داشت.

ای کاش این کنگره می توانست آنقدر فراگیر باشد تا همه سربازان رزمنده دوران دفاع مقدس در آن شرکت کنند. اما این گروه اندک می توانست نماینده تمام آنانی محسوب شود که روزگاری در لباس مقدس سربازی برای وطن خویش خدمت کرده و یا در حال حاضر در چنین جایگاهی مشغول خدمت هستند. بنابراین کنگره کهنه سربازان برای جامعه ما مفهومی فراتر و گسترده تر داشت. اینکه جامعه ما قدرشناس همه کسانی است که برای وطن خویش در لباس سربازی خدمت کرده اند و دوشادوش نیروهای نظامی و انتظامی برای حراست از وطن و آبادانی آن تلاش کرده اند. اینکه لباس مقدس سربازی ارزشمند است. اینکه دوران سربازی نه به عنوان بخشی تلف شده از عمر بلکه به عنوان دوره ای پر ثمر است که در آن هر فرد فرصت می یابد تا سهم کوچکی از دین خود را به سرزمین مادری ادا کند و در پاسداشت و شکوفایی این وطن پر افتخار سهیم باشد.

عنوان انتخاب شده برای کنگره امسال کهنه سربازان مبارزه با افراطیگری و خشونت بود. این انتخاب هم در راستای هدف بلند خانه سرباز صلح ایران برای گسترش صلح و هم در راستای ابتکار ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در پیشنهاد همین مضمون به مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که قطعنامه مربوط به آن با بالاترین رای به تصویب این نهاد بین المللی رسید.
فرهنگ صلح در سرزمین ما ریشه ای عمیق دارد. رزمندگان ما در زمان جنگ بزرگترین افتخارات را آفریدند و به دفعات مختلف موجب شگفتی دنیا شدند و توانستند بسیاری از نظریات مربوط به جنگ و فنون نظامی را تغییر دهند.

اما این نکته حائز اهمیت است که رزمندگان ما هر گز به جنگ به عنوان یک هدف نگاه نکردند و به عبارتی جنگ پیشه نبودند. آنان در مقابل تجاوز دشمن، قهرمانانه ایستادند و برای دفاع از میهن و انقلابشان از ایثار جان دریغ نکردند. اما آرمان نهایی آنان صلح بود. به همین دلیل حتی در میدان جنگ از وارد کردن آسیب غیر ضرور به دشمن و به غیر نظامیان گرفتار شده در جنگ پرهیز کردند. امروز نیز آن آرمان از همان اهمیت و بلکه بیشتر از آن برخوردار است. کهنه سربازان در پی تحقق صلح هستند. صلحی مقتدرانه که در آن در عین برخورداری از قدرت دفاعی از اندیشه تجاوزگری به دور است. این نکته هم در رهنمودهای مقام معظم رهبری و هم در سیاست های اعلامی و رفتارهای عینی جمهوری اسلامی ایران به وضوح قابل مشاهده است.

موضوع انتخابی کنگره مبارزه با افراطیگری و خشونت بود. موضوعی که در شرایط کنونی منطقه بیشتر از هر زمان دیگر نیازمند بررسی است. منطقه ما اکنون درگیر حوادث ناگواری است که تاثیرات دیرپایی به همراه خواهد داشت. گروههای تکفیری و تروریستی شرایط دشواری را پیش روی منطقه قرار داده اند. متاسفانه اقدامات شرورانه خود را با سوء استفاده از مقذس ترین شعارها انجام می دهند. همین موضوع موجب گسترش اسلام هراسی در جهان شده است. متاسفانه در غرب نیز به جای توجه به ریشه های پدیده شوم تروریسم، انگشت اتهام را به سمت اسلام نشانه می روند و بر کوره اسلام هراسی می دمند. این موضوع حتی به مبارزات انتخاباتی آمریکا نیز راه یافته است.

تبلیغات گسترده علیه اسلام و مسلمانان مسیر اشتباه و پر مخاطره ای است که اکنون برخی آن را آگاهانه و برخی ناآگاهانه دنبال می کنند. تروریسم خطر بزرگی برای همه جوامع است و همه ملت ها و ادیان را تهدید می کند. دو پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی در کمتر از یک سال گذشته بر  لزوم همفکری برای این درد مشترک و چاره اندیشی برای آینده تاکید می کنند و با اشاره به حوادث تروریستی می افزایند که " هرکس که از محبّت و انسانیّت بهره‌ای برده باشد، از دیدن این صحنه‌ها متأثّر و متألّم میشود؛ چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین و عراق و لبنان و سوریه. قطعاً یک‌ونیم میلیارد مسلمان همین احساس را دارند و از عاملان و مسبّبان این فجایع، منزجر و بیزارند. امّا مسئله این است که رنجهای امروز اگر مایه‌ی ساختن فردایی بهتر و ایمن‌تر نشود، فقط به خاطره‌هایی تلخ و بی‌ثمر فرو خواهد کاست. " ریاست محترم جمهوری نیز در پیام خود به کنگره کهنه سربازان نوشتند که "جمهوري اسلامي ايران، امروز به حق در قامت پرچمدار موج ضد خشونت و افراطي‌گري در منطقه و جهان قد برافراشته و ابلاغ پيام رحمت که همان آموزه متعالي قرآن کريم است، را وظيفه ملي و ديني خود مي‌داند."

در کنگره سربازان صلح از تعدادی از سربازان دوران جنگ تحمیلی تجلیل شد. سربازانی از استان های مختلف و قومیت های گوناگون و نیز از اقلیت های دینی در بین آنان بودند. این موضوع به خوبی نشان می داد که فرزندان ایران زمین از هر قوم و نژاد و عقیده دینی چگونه در نبرد قهرمانانه علیه تجاوزگری و اشغال متحد شدند و پیروزی آفریدند.

در این کنگره اتفاق زیبای دیگری نیز رقم خورد و آن تجلیل کهنه سربازان از اسوه های مقاومت و سازندگان ثبات و آرامش و صلح در ایران بود. ترکیب انتخاب شدگان نیز هم راستا با عنوان انتخابی این کنگره بود. هم از فرماندهانی تجلیل شد که در جنگ تحمیلی با جانفشانی خود سد راه دشمن شدند و حماسه ها آفریدند و هم از مذاکره کنندگان هسته ای که توانستند با مقاومت در برابر قدرت های بزرگ با اقتدار به بحران ساختگی پیرامون انرژی صلح آمیز هسته ای کشور خاتمه دهند. همچنین از کسانیکه درجهت مبارزه با فقر و برای ارتقای شرایط اقشار ضعیف تر جامعه تلاش کرده اند و هم از کسانیکه برای توسعه فرهنگ گفتگو و درک متقابل در میان ادیان و مذاهب کوشیده اند، قدردانی شد. این ترکیب فوق العاده وبی نظیر بود. بویژه تجلیل رزمندگان میدان دیده و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح از سربازان خط مقدم دیپلماسی نمادی از همدلی و همزبانی است که مقام معظم رهبری این سال را به این نام متصف کرده اند. این موضوع نشان می دهد که ایران با قدرت بیشتری برای ایجاد ثبات و گسترش صلح در منطقه تلاش خواهد کرد. قدردانی از اسوه های صلح و اقتدار کار ارزشمندی است. آنگونه که دکتر ربیعی در سخنانی کوتاه خود در این مراسم گفت، "ملتی رو به اعتلا و سربلندی خواهد بود که نسبت به قهرمانانش قدرشناس باشد".

نخستین کنگره سربازان صلح ایران علیرغم هر گونه کاستی، اقدام موفقی بود. با این حال باید اذعان کرد که سربازان صلح  ایران ظرفیت بزرگی برای انجام کارهای بزرگ در جامعه  دارند. گسترش فرهنگ صلح هدف ارزشمندی است که این نهاد ارزشمند در پیش گرفته است. زیرا که این موضوع یکی از ضروری ترین نیازهای منطقه ما است و ضرورت دارد تا در مورد آن اقدامات بیشتری صورت پذیرد.

49310

کد N1071992

وبگردی