آفتاب

چین: آمریکا عمدا باعث افزایش تنش در دریاری چین جنوبی شده است

چین: آمریکا عمدا باعث افزایش تنش در دریاری چین جنوبی شده است

چین امروز (شنبه) دولت آمریکا را به خاطر پرواز یک بمب افکن بر فراز جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی متهم کرده و این اقدام را یک تحریک نظامی جدی خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا به صورت عمدی باعث افزایش تنش در منطقه مورد مناقشه در دریای چین جنوبی شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: پرواز این بمب افکن آمریکایی بر فراز این جزیره بیانگر یک اقدام تحریک آمیز جدی است و باعث به وجود آمدن شرایط پیچیده‌تر و حتی نظامی در دریای چین جنوبی می‌شود. ما از واشنگتن می‌خواهیم تا به سرعت اقدامی را برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی انجام دهد و بیش از این روابط میان ارتش دو کشور را مخدوش نکند.

در این بیانیه همچنین آمده است: پرسنل ارتش چین در جزیره در حالت هشدار و آماده باش هستند از زمانیکه در 10 دسامبر 2015 این بمب افکن بر فراز این جزیره مصنوعی متعلق به چین به پرواز درآمد. ما در گذشته نیز تمامی اقدامات لازم را برای حفاظت از قلمروهای کشور انجام داده‌ایم.

واشنگتن بر آزادی حمل و نقل دریایی در دریای چین جنوبی و حریم هوایی این منطقه تاکید دارد و اقدامات آمریکا و سایر کشورهای منطقه در به چالش کشیدن ادعای مالکیت این مناطق باعث انتقادهای شدید از سوی دولت پکن شده است.

سخنگوی پنتاگون در این باره گفت، پکن شکایت خود را بابت این پرواز به گوش واشنگتن رسانده است.

انتهای پیام

کد N1071785

وبگردی