آفتاب

اسراف 17 میلیارد دلاری آمریکا در افغانستان

اسراف 17 میلیارد دلاری آمریکا در افغانستان

براساس گزارش جدیدی، دولت آمریکا دست‌کم 17 میلیارد دلار از پول مالیات‌دهندگان را در افغانستان برای پروژه‌های متعدد هدر کرده است؛ پروژه‌هایی که هرگز آغاز نشده و یا به دلیل بی‌کفایتی و یا عدم نگهداری در این کشور جنگ‌زده محکوم به شکست شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پاپگاه فیسکال تایمز، گزارش جدید "پرو پابلیکا" با نگاهی به بیش از 200 حسابرسی ناظران ویژه در امور افغانستان (SIGAR) در شش سال گذشته و بررسی هزینه‌ها به این نتیجه رسید که 17 میلیارد دلار از پول‌ مالیات‌دهندگان آمریکا هدر رفته است.

این دفتر نظارتی در سال 2008 و هفت سال پس از ورود نیروهای آمریکایی به افغانستان تشکیل شد و تنها بخشی از طرح 110 میلیارد دلاری بازسازی افغانستان را بررسی کرده است. این اختلاف شدید نشان می‌دهد که احتمالا میزان پول هدر رفته بسیار بیشتر از این میزان است.

در گزارش جدید نمونه‌های بارزی ذکر شده که نشان می‌دهد چگونه واشنگتن پول مالیات‌دهندگان را اسراف کرده است.

• هشت میلیون دلار برای پایان تجارت مواد مخدر هزینه شده و طبق برآوردها، این تجارت امروز بیش از هر زمان دیگری در افغانستان رونق گرفته است.

• دو میلیارد دلار برای جاده‌سازی هزینه شده و بعید به نظر می‌رسد که دولت افغانستان با کمبود بودجه و نگرانی‌های امنیتی خود قادر به تعمیر و نگهداری آن باشد.

• هزینه یک میلیارد دلاری برای اصلاح سیستم کیفری که ناکام مانده است.

گرچه پای بسیاری از نهادهای آمریکایی در این طرح‌ها دیده می‌شود اما این گزارش تاکید دارد که وزارت دفاع آمریکا تنها مسوول اتلاف هزینه‌هاست. به عنوان مثال 936 میلیون دلار برای هواپیماهای متعددی هزینه شده که امکان حفظ و نگهداری آنها وجود ندارد و یک 486 میلیون دلار دیگر هم برای هواپیماهای ترابری هزینه شده که قادر به پرواز نیستند. پنتاگون همچنین 470 میلیون دلار برای پلیس افغانستان هزینه کرده است. این گزارش همچنین تاکید دارد که صرف هزینه 43 میلیون دلاری برای ساخت پمپ گاز در افغانستان طی هفته‌های اخیر کنگره را آشفته کرده است.

جان اف. سوپکو، مدیر دفتر نظارتی "ناظران ویژه در امور افغانستان" قرار است پس از بازگشت قانونگذاران از تعطیلات در بیستم ژانویه در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا حاضر شود.

انتهای پیام

کد N1071730

وبگردی