آفتاب

لبنان، سفیر عربستان را عصبانی کرد

لبنان، سفیر عربستان را عصبانی کرد

ایرنا نوشت: علی عواض عسیری سفیرعربستان دربیروت و حزب جریان المستقبل همپیمان اصلی کشورمتبوعش در لبنان نتوانستند سکوت کنند و تعجب توام با عصبانیت خود را از مخالفت گسترده لبنانی ها با به اصطلاح ائتلاف اسلامی نظامی ضد تروریسم دست ساخته سعودی ها، ابراز نکنند.

عسیری ضمن دفاع از حمایت های همه جانبه مالی و تسلیحاتی سعودی ها از گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره که تنها در لبنان صدها تن را با انفجارهای تروریستی انتحاری به شهادت رسانده اند، این حمایت ها و ائتلاف را به نفع امت های عربی و اسلامی خواند.
لبنانی ها به ویژه مسیحیان مانند حزب الکتائب به اقدام سعودی ها در مذهبی کردن جنگ علیه تروریسم به شدت اعتراض و انتقاد و تاکید کرده اند که لبنان به هیچ وجه به این ائتلاف سعودی نمی پیوندد.
لبنانی ها همچنین محمد بن سلمان جانشین ولی عهد و وزیر دفاع سعودی را که بدون موافقت لبنان نام این کشور را در ائتلاف سعودی ذکر کرده است، به نقض حاکمیت و تجاوز به حقوق ملت لبنان و مصادره رای آنها متهم کرده اند.

تنها مدافع ائتلاف سعودی

درلبنان نها صدایی که در حمایت از ائتلاف سعودی شنیده می شود از حزب جریان المستقبل و سعد الحریری رئیس این حزب است که در تبعید خودخواسته در ریاض به سر می برد.
جریان المستقبل که تلاش می کند مخالفت های آشکار قاطبه گروه های سیاسی و مذهبی از جمله مسیحیان مانند حزب الکتائب را نادیده بگیرد، در واکنش به بیانیه حزب الله در مخالفت با ائتلاف تردید آمیز سعودی، بیانیه ای صادر و به حزب الله حمله و از پادشاهی سعودی دفاع کرد.
المستقبل در این بیانیه به حمایت های همه جانبه سعودی ها از گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره و بازداشت تعدادی از اتباع سعودی عضو این گروه ها در لبنان، اشاره ای نکرده است.
اتباع سعودی قبل ازاین که موفق شوند ماموریت های تروریستی انتحاری خود را در لبنان انجام دهند، توسط نیروهای امنیتی لبنان بازداشت شده اند.

حامی تروریست حق ادعای مبارزه با آن را ندارد

محمد رعد رئیس فراکسیون حزب الله ( وفاداری به مقاومت) در پارلمان لبنان تاکید کرد که طرفی که از تروریسم حمایت مالی و تسلیحاتی می کند، حق ندارد مدعی مبارزه با آن شود.
وی با بیان این که ائتلاف دست ساخته سعودی ها با کدام تروریست می خواهد مبارزه کند، گفت که ادعای مبارزه با تروریسم همزمان با حمایت همه جانبه از داعش و جبهه النصره « اقدامی منافقانه» است.

چرا برای حمایت از فلسطین ائتلاف تشکیل نمی دهید؟

فیصل کرامی وزیر سابق ورزش و جوانان لبنان هم گفت: در حالی که انتفاضه ملت فلسطین ادامه دارد شاهد نشست ها و همایش و ائتلاف های عربی هستیم که هیچکدام به قدس و فلسطین و انتفاضه و ملت بزرگ فلسطین که با گوشت و خون خود مقاومت می کند، ارتباطی ندارد.
کرامی تاکید کرد: غیبت عرب ها در قضیه مرکزی فلسطین، باعث شده تا عربیت مصداقیت خود را از دست بدهد.


ائتلاف تناقض ها

جبهه عمل اسلامی لبنان هم با صدور بیانیه ای ، ائتلاف سعودی را « ائتلاف تناقض ها» توصیف و تاکید کرد: برخی شرکت کنندگان در ائتلاف سعودی ، گروه های مقاومت لبنان و فلسطین مانند حزب الله و حماس را در فهرست تروریسم قرار داده و برخی با این رویکرد مخالف هستند.
جبهه عمل اسلامی لبنان هم قبل از هر اقدامی خواستار تشکیل ائتلاف کشورهای اسلامی برای مبارزه با صهیونیست ها و آزادی فلسطین شده است.


مخالفت با پیوستن لبنان به ائتلاف سعودی

شیخ مصطفی ملس از علمای اهل تسنن و رئیس حزب دیدار همبستگی ملی هم با صدور بیانیه ای ضمن مخالفت شدید با پیوستن لبنان به ائتلاف سعودی، تاکید کرد که چطور برخی انتظار دارند لبنان به ائتلاف سعودی ها که مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری را تروریسم می خواند، بپیوندد.
وی خاطرنشان کرد که لبنان با حکمت و درایت تحولات در منطقه را پی گیری می کند و به ائتلاف های مشکوک و تردید آمیز مدعی مبارزه با تروریسم نمی پیوندد.

سعودی ها خالقان تروریسم تکفیری هستند

براساس این گزارش حسین الموسوی و حسن فضل الله دو عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در مجلس لبنان هم تاکید کردند که سعودی ها با ادعای کذب تشکیل ائتلاف ضد تروریسم ، تلاش دارند تا از اتهام خلق تروریسم تکفیری و حمایت همه جانبه مالی و تسلیحاتی از آن فرار کنند.
حسین الموسوی این به اصطلاح ائتلاف ضد تروریسم را توطئه ای سعودی آمریکائی برای مقابله با نهضت اسلام ناب محمدی (ص) خواند که بیشترین نفع را از آن گروه های تروریستی تکفیری و دشمن صهیونیستی می برند.
وی با بیان اینکه منطقه و مقدسات ما در معرض توفان ها قرار گرفته است، ازعلما و عقلای جهان اسلام و جهان عرب خواست تا با این توطئه ها مقابله کنند.
حسن فضل الله نیز با بیان این که لبنانی استانی از استان های عربستان نیست که سعودی ها برای آن تصمیم بگیرند، گفت لبنان برای مبارزه با تروریسم به ائتلاف هایی نیاز ندارد که کشورهای حامی تروریسم تکفیری در آن عضو هستند.
وی با بیان این که لبنان نمی تواند عضو این ائتلاف که هدف از تشکیل آن و همچنین اهداف آن مشکوک و تردید آمیز است ، مشارکت کند، گفت: نمی توان انتظار داشت لبنان به ائتلافی بپیوندد که بانیان آن مقاومت را تروریسم می خوانند.

26150

کد N1071692

وبگردی