آفتاب

سازمان ملل: دمشق آماده همکاری برای تحقیقات درباره حملات شیمیایی است

سازمان ملل: دمشق آماده همکاری برای تحقیقات درباره حملات شیمیایی است

سازمان ملل از آمادگی دمشق برای همکاری با این سازمان و سازمان منع تسلیحات شیمیایی جهت تحقیقات در خصوص استفاده از گازهای سمی در درگیری‌های این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرخانه سازمان ملل اعلام کرد که طرف سوری هفته گذشته و در جریان دیدارهایی که میان هیات سازمان ملل با برخی از مقامات سوریه از جمله فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه این کشور انجام شد، توافقنامه‌ای درباره شرایط قانونی جهت تحقیقات مشترکی که براساس قطعنامه‌های شورای امنیت مکانیسم آن طرح‌ریزی شده، به امضا رساند.

شورای امنیت در تاریخ هفتم اوت آغاز تحقیقات جدیدی در مورد حملات شیمیایی در سوریه را تصویب کرد و در نهایت در پایان ماه گذشته میلادی روند ایجاد مکانیزمی برای تحقیقات مشترک به پایان رسید و تنها برای آغاز این تحقیقات، برخی مسائل اداری باقی مانده بود.

قرار است به دلایل امنیتی اجرای این تحقیقات مشترک در داخل سوریه در مدتی محدود صورت گرفته و مرکز اصلی برنامه‌ریزی برای عملیات و حل مشکلات قانونی در نیویورک باشد و مرکز دوم آن نیز در لاهه مسئول انجام آزمایش‌های شیمیایی و پزشکی و بررسی و آزمایش بر روی ترکش خمپاره‌هایی است که گمان می‌رود از آنها در حملات شیمیایی استفاده شده است.

کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی اواخر سال گذشته میلادی گزارشی ارائه دادند که در آن آمده بود، ‌از آوریل تا اوت سال 2014 در سه شهر در شمال سوریه از گاز سمی کلر برای اهداف نظامی استفاده شده است اما این سازمان هفته گذشته اعلام کرد که احتمال بسیاری وجود دارد که در مارس و اوت سال جاری میلادی دو حمله جدید با استفاده از مواد شیمیایی در سوریه انجام شده باشد.

انتهای پیام

کد N1071662

وبگردی