آفتاب

درخواست عراق از شورای امنیت در محکومیت اقدام ترکیه/آنکارا: نقض حاکمیت عراق به نفع ما نیست

درخواست عراق از شورای امنیت در محکومیت اقدام ترکیه/آنکارا: نقض حاکمیت عراق به نفع ما نیست

وزیر امور خارجه عراق در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص حضور نظامی ترکیه در خاک کشورش گفت، ترکیه بدون کسب مجوز به قلمروی عراق وارد شده و شورا باید قطعنامه‌ای را در محکوم کردن این اقدام و دستور خروج سربازان ترکیه را از خاک عراق صادر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق روز جمعه به شورای امنیت سازمان ملل گفت: دولت عراق از شورای امنیت می‌خواهد تا براساس قوانین و مسئولیت‌های بین‌المللی عمل کرده و این اقدام دولت ترکیه را محکوم کند و قطعنامه‌ای جامع و قاطع را در محکوم کردن اشغالگری ترکیه و تهاجم غیرقانونی این کشور تصویب کند؛ چون این اقدام از سوی دولت آنکارا نقض کننده منشور سازمان ملل و هنجارهای قوانین بین‌المللی است.

هفته گذشته، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد،‌ رسما از دولت ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده و از این نهاد بین‌المللی می‌خواهد تا خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک عراق را تضمین کند.

وزیر امور خارجه عراق روز جمعه به شورای امنیت گفت، بغداد از حق خود در دفاع از کشور استوار است و آماده است تا اقدامات لازم را برای پایان دادن به اقدامات خصمانه ترکیه درصورت تداوم این رویکرد انجام دهد.

ابراهیم جعفری تاکید کرد که عراق در صورتیکه جامعه جهانی از آن در مبارزه با داعش حمایت می‌کند هرگز نقض حاکمیت خود را نمی‌پذیرد.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که عملیات مبارزه با تروریسم در چارچوب ائتلاف بین‌المللی با اطلاع دولت فدرال و بعد از مشورت با نیروهای مسلح عراق و با احترام به قانون اساسی کشور و اراده دولت ملی عراق بوده است اما چشم پوشی از هر گونه نقض حاکمیت عراق از سوی کشورهای دیگر امنیت و تمامیت ارضی آن را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: براساس تعهد عراق به قوانین بین‌المللی و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عراق از شورای امنیت می‌خواهد به مسئولیت قانونی خود براساس منشور سازمان ملل عمل کند و قطعنامه‌ای صریح در محکومیت اقدام ترکیه صادر کند.

این در حالی است که خالد چافک، سفیر ترکیه در سازمان ملل اظهار داشت که استقرار نیروهای ترکیه در عراق بد برداشت شده و نیروهای اضافی به پادگان شمال عراق برای حمایت از نیروها به دلیل تهدیدات بیشتر فرستاده شده‌اند.

وی ادامه داد: ما از همان اول تلاش کردیم که این مساله را از طریق کانال‌های دو جانبه حل کنیم چون انتقال این مساله به تریبون‌های بین‌المللی به نفع هیچ کس نیست بلکه تنها باعث نابودی همبستگی بین‌المللی علیه داعش می‌شود.

نماینده ترکیه ادامه داد که مقامات کشورش تدابیر لازم را برای توقف تنش اتخاذ کرده‌اند و باید بر مبارزه با داعش متمرکز شد. ترکیه هرگز هیچ نفعی از نقض حاکمیت عراق نبرده و نخواهد برد.

اوایل ماه جاری میلادی ترکیه 150 تن از سربازان خود را به همراه 25 تانک در استان نینوا و بدون کسب اجازه از دولت بغداد مستقر کرد؛‌ اقدامی که از سوی دولت عراق غیرقانونی است.

انتهای پیام

کد N1071661

وبگردی