آفتاب

اوباما: گوآنتانامو را تعطیل می‌کنیم

اوباما: گوآنتانامو را تعطیل می‌کنیم

رئیس‌ جمهوری آمریکا بار دیگر تاکید کرد که برای بستن زندان گوآنتانامو با حمایت کنگره و یا در نهایت با صدور حکم اجرایی مصمم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری پایان سال خود گفت: گوآنتانامو همچنان یکی از آهنرباهای مهم برای جذب تروریست‌هاست. ما شاهد هستیم که چگونه از مساله گوآنتانامو استفاده می‌شود تا این فرضیه ایجاد شود که آمریکا در جنگ با اسلام است.

وی افزود: پیش از آنکه برای بستن گوآنتانامو حکم اجرایی صادر کنم منتظر می‌مانم تا کنگره رسما پاسخ منفی خود را بدهد. البته قصد ندارم که به صورت اتوماتیک فرض کنم که پاسخ کنگره منفی است. هر از گاهی آنها شما را شگفت‌زده می‌کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که آمریکا برای ناچیز پنداشتن تلاش برای بازسازی لیبی مسوول است. وی تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا تا حدودی برای ناکامی اقدام کافی برای لیبی و تضعیف آنچه برای بازسازی دولت این کشور لازم بود، مسوول است. در نتیجه شما الان شرایط بدی دارید.

اوباما همچنین به چالش‌هایی در راه متوقف کردن داعش اذعان کرد. وی گفت که حملات تروریستی انفرادی به یک چالش امنیتی جدید بدل شده است. با این حال وی آمریکایی‌ها را مطمئن ساخت که داعش را می‌توان شکست داد. اوباما گفت: برای ما رهگیری توطئه حملات انفرادی بسیار سخت است. این یک چالش متفاوتی نسبت به چالش سازمانی مانند القاعده است. اساسا شما با داعشی روبرو هستید که برای ترغیب و اغوای فردی که تسلیم پروپاگاندای آن شود، تلاش می‌کند. بخشی از پازل، خاتمه دادن به جنگ مرگبار در سوریه است که خاک حاصلخیزی را برای رشد داعش فراهم کرده است.

وی گفت: نظر ما این بوده است که نمی‌توان بدون برقراری صلح در سوریه و بدون پایان جنگ داخلی دولتی داشته باشید که از طرف اکثریت مردم این کشور قانونی و مشروع شمرده شود. چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. همکاری با اسد در زمینه مقابله با داعش که مورد نظر ایران و روسیه است، ایالات متحده آمریکا را بیشتر در معرض تهدید فعالیت تروریستی قرار می‌دهد.

اوباما با اشاره به مصر و سوریه و لیبی با احتیاط نسبت به "تاریخ تجدیدنظر طلب" که می‌گوید آمریکا مقصر ایجاد بی‌ثباتی از طریق سرنگون کردن نظام‌هاست، واکنش نشان داد. وی گفت: ما بهار عربی را ایجاد نکردیم. به عنوان مثال معمر قذافی مشروعیت خود را از دست داده بود و کنترل کشورش را در اختیار نداشت. در مصر هم ما حسنی مبارک را سرنگون نکردیم. میلیون‌ها مصری این کار را کردند چرا که از فساد و خودکامگی این رژیم ناراضی بودند.

انتهای پیام

کد N1071617

وبگردی